Forum

Gröna partiet

med partier, organisationer, föreningar, med mera

Gröna partiet

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-06-07 10.43

http://schlaug.blogspot.com/2011/06/det-oundvikliga-nytt-gront-parti-bildat.html

5e kolonnare har efter MPs partistämma startat ett nytt, mer "riktigt" grön parti.
De skriver i sin presentation om att avskaffa personval etc till förmån för direktdemokrati.
Roligt att man verkat ta intryck av tidens strömningar, men samtidigt märkligt att man inte verkar ha tänkt på den inbyggda konflikten mellan en strikt ideologi, vilket man menar MP tappat år efter år, samtidigt som vill styra sig direktdemokratiskt, och lämna över beslut till enskilda medlemmar.
En omöjlighet om man inte ska ha regler ala vissa partier på vänsterkanten med uteslutning som främsta styrmedel...
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Nytt direktdemokratiskt parti bildat

Inläggav jonas » 2011-06-07 12.20

Det kommer bli mer och mer.

Alla medlemmar i AD borde skriva ett par inlägg om dagen i olika grupper och bloggar, så som de som nämner nya MP, och tipsa om AD.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Nytt direktdemokratiskt parti bildat

Inläggav Josef Boberg » 2011-06-07 19.01

jonas skrev:Alla medlemmar i AD borde skriva ett par inlägg om dagen i olika grupper och bloggar, så som de som nämner nya MP, och tipsa om AD.

Jag har just uppfyllt min AD-plikt HÄR.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Nytt direktdemokratiskt parti bildat

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-06-09 13.27

Josef Boberg skrev:
jonas skrev:Alla medlemmar i AD borde skriva ett par inlägg om dagen i olika grupper och bloggar, så som de som nämner nya MP, och tipsa om AD.

Jag har just uppfyllt min AD-plikt HÄR.


Bra, och med det verkar den livliga debatten tystnat i den tråden av ngn anledning....
De hade inte tänkt på det...?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Nytt direktdemokratiskt parti bildat

Inläggav Josef Boberg » 2011-06-09 17.29

Magnus Gustavsson skrev:Bra, och med det verkar den livliga debatten tystnat i den tråden av ngn anledning....
De hade inte tänkt på det...?

Jo... - Magnus - och visst är det märkligt att så få känner till att AD är lösningen på det mesta - som har med PartiKrati-bekymmer att göra :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Valsamverkan med Gröna Partiet?

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-03 19.58

Jag tror att intresse kan finnas där. Det skulle se fantastiskt fint ut, anser jag. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Valsamverkan med Gröna Partiet?

Inläggav jonas » 2012-02-04 13.40

Jag ser ADs modell som en valsamverkan mellan alla partier. Därför vill jag veta vad mer som är tänkt utöver detta.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Valsamverkan med Gröna Partiet?

Inläggav haja » 2012-02-04 16.54

Vad har andra partier för nytta av att valsamverka med AD?
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Valsamverkan med Gröna Partiet?

Inläggav joasi » 2012-02-04 17.54

De kan använda AD som plattform för att få större inflytande i riksdagen som delegater.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Valsamverkan med Gröna Partiet?

Inläggav haja » 2012-02-04 18.09

joasi skrev:De kan använda AD som plattform för att få större inflytande i riksdagen som delegater.

Det är nog tvärtom. ;-)

För att bli ett riksdagsparti behövs 4% av alla röster. Att komma in i en kommun kräver bara ett mandat med ett par hundra röster, eller knappt det. Inga spärrar finns. Inget annat parti har kommit in i riksdagen direkt utan att först fått mandat i en eller flera kommuner, utom Ny Demokrati i valet 1992.

Valsamverkan är nog tyvärr en utopi med etablerade partier. Men det finns en rad möjligheter lokalt med valsamverkan. Speciellt hopslagning med andra missnöjespartier där samverkan kan ge fördelar. Men vad ska man samverka om? Mandat/delegat, valsedlar med valbara kandidater, röstsystem etc etc.

Jag tror att det bästa är att AD i sig själva kan växa utan samverkan med andra partier. Det innebär koncentration och fokus på de fina direkdemokratiska idéerna, utan kompromisser.....
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Valsamverkan med Gröna Partiet?

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-04 19.19

Det är inte alla som tror på direktdemokrati via Internet.

Visst kan man snöa in sig på att alla ska gå med i AD, men man måste vara realist också.

Det största argumentet att inte gå med i AD är att direktdemokrati via Internet inte är säkert nog idag och de som säger det har helt rätt, tyvärr. (Det behövs en extern röstningsdosa, alias och helst öppen röstning med dessa alias.)

Bara det faktum att ett fåtal individer kan ta över partiet och göra röstningen anonym och icke verifierbar säger väl allt. Partiet AD är inte helt tryggt i sin uppbyggnad.

...men att lägga sin röst på AD i en valteknisk samverkan som har god chans att komma in i riksdagen kan nog massvis med människor tänka sig att göra ändå, trots ADs nuvarande tillstånd, bara för att saken ska komma upp på bordet i riksdagen.

Personligen kommer jag endast rösta på en sådan valsamverkan, annars blir det V eller SD för mig nästa val. Det ser för djävligt ut med ekonomin i EU nu pga. EUs konstruktion och vi måste ta oss ur skiten. Det är viktigare än demokrati styrd av analdoktorer med fingerfärdighet och rå humor och okunniga människor som inte vill/kan resonera om tingens ordning, dvs. mentalt handikappade.

Gröna Partiet eller Intelligent Union är nog mitt val i denna samverkan, beroende på just förmågan att resonera, för ännu viktigare än ekonomin och demokratifrågorna är ändå att miljön bevaras och att vi börjar med nedväxten av mänsklighetens idioti.

GP är för ett utträde ur EU också även om de fortfarande verkar tycka att all världens överbefolkning ska ha socialbidrag i Sverige. Hur det kan vara en "grön" politik har de ännu inte lyckats förklara på ett trovärdigt sätt, men det kan ju kanske förändras om hjärncellerna vaknar på alla veganer i GP.

Vissa har t.o.m. svårt att fatta att valsamverkan INTE betyder gemensam politik när representanterna väl kommer in i riksdagen.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Valsamverkan med Gröna Partiet?

Inläggav Roger » 2012-05-01 15.44

Gröna Partiet nämner i sitt medlemsutskick att de sökt valsamverkan med Miljöpartiet, Feministiskt Initiativ och Piratpartiet. Kanske vi kan få vara med? :wink:
Jag har också sett att Liberaldemokraternas ordförande var öppen för att diskutera valsamverkan.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Valsamverkan med Gröna Partiet?

Inläggav jonas » 2012-05-01 15.47

Roger skrev:Gröna Partiet nämner i sitt medlemsutskick att de sökt valsamverkan med Miljöpartiet, Feministiskt Initiativ och Piratpartiet. Kanske vi kan få vara med? :wink:
Jag har också sett att liberaldemokraternas ordförande var öppen för att diskutera valsamverkan.


Vill du kontakta dem?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Valsamverkan med Gröna Partiet?

Inläggav jonas » 2012-06-25 22.56

Inlägg med förtal flyttad till ny tråd:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=80&t=1873&start=0
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Samarbete med andra grupper



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π