Forum

Junilistan inför internetdemokrati? (NJA..)

med partier, organisationer, föreningar, med mera

Junilistan inför internetdemokrati? (NJA..)

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-22 11.02

http://www.junilistan.se/?p=106&action= ... le&id=1560

Nåja, men kul att fler börjar fatta..!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Det återstår mycket ...

Inläggav Micke » 2006-06-24 15.03

... jag tycker att just sådanna idéer leder till en aktiv demokrati (direkt demokrati).
Länken som näms i förra tråden är en av anledningarna till att jag gick med Junilistan.
Jag följer dock Er debat här inne för att den är starkt anknuten till mitt egna
politiska plattform (se http://www.junilistan.se/?p=41&sID=13&uID=7069
för mer info). Jag får inte vara medlem i ett annat parti men ser inget hinder
i att sammarbeta eller utbyta idéer med andra partier om jag anser det vara
av relevant karaktär och i detta fallet så är det det.

Jag har inte skrivit så ycket på sistonde men jag läser dagligen (nästan).

Tack för ordet.
MvH
Mikael Engvall
Micke
 

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-26 12.12

Jag är INTE så imponerad av Junilistans försök att värva röster.

Allmänheten INBJUDS att rösta i olika frågor. :D

Ja, men VEM formulerar problematiken och VILKA frågor blir det och VEM bestämmer det? En samling högervridna företagsledare? DET blir inte i närheten av demokratiskt.

Omröstningar som är VÄGLEDANDE för Junilistan blir en direkt kopia och lika tandlöst som det befintliga dysfunktionella politiska systemet. Junilistan förbinder sig EJ att följa resultatet, alltså är det ruffel och båg precis som vanligt.

Det blir alltmer uppenbart att Junilistan inte alls brinner för mer demokrati. I Junilistan kommer demokratin ko-handlas bort som vanligt av en övergödd överklass/politikerklass, men man tar till "Internet" i ett tafatt försök att komma över 4%-spärren.

Vilket parti kommer göra ett lika tafatt försök härnäst? Det kommer nog fler såna när vi blir större. :D

Jag har lämnat miljöpartiet åt korparna. Lämna nu Junilistan! Inget befintligt parti kommer någonsin införa DD. DD måste införas i begynnelsen av bildandet eller får man be som en blint troende om manna från himlen! Väntan blir mycket lång m.a.o.

Gör om, gör rätt! Gå med i http://www.aktivdemokrati.se istället! 100% demokrati. En människa en röst.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

En önskan

Inläggav Micke » 2006-06-27 16.22

Hej,

Jag önskar att Du skrev till junilistan det Du skrev ovan.
Jag skulle vilja se vilken reaktion Du får.
Jag kan annars erbjuda mig att vidarebefordra Ditt senaste
inlägg till kansliet men jag hade föredragit att Du gjorde
det själv.
Min vision avviker i så fall ifrån den Du beskriver Junilistan
har om DD.
Mitt plattform är i stort sett helt förenligt med DD-principen
och det är det jag kommer att driva inom partiet och
eventuellt i riksdagen.
Jag ser det mer som att man måste in i systemet för att kunna
påverka det, i varje fall inom en rimlig tidsaspekt.
Jag är lite rädd för att begynnelse-rörelser kan ta för lång tid.
De brukar oftast kvävas av konservatism och traditionella
spärrar (vilket jag tycker är synd men dock ett faktum).
Synd att Du är så besviken på Junilistan för det är inte jag
(än i alla fall).
Det som håller mig ifrån att ansluta mig till Er är just
begynnelseffekten, inte för att jag har bråttom men för att jag
tror min väg är den som ger mest effekt. Jag hade inte ens
haft några problem att bedriva min ideologi som socialdemokrat
om det nu hade varit möjligt (det var bara ett exempel).
Du envisas med att se Junilistan som ett högervridet parti och
jag förstår det fortfarande inte, kanske är jag förblindad av min
ideologi. Vi är inte höger eller vänster, vi är FRAMÅT.
Det kommer vi alltid att hävda.

Tack för ordet.
/Micke
Micke
 

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-27 16.33

Micke, det är möjligt att du har rätt ang. vilket sätt som går snabbast, det får tiden utvisa (om jl och AD kommer in i riksdagen).

Men, vi tror det blir svårt att få de som skrivit jl:s åsiktspaket att överge detsamma till förmån för delvis eller helt andra beslut om jl skulle få till den DD som du och vi vill ha.
Minns hur snacket gick när delar av gruppen som grundade jl lämnade och när Nils L fick frågan om demokrati.:
"-Visst, bara vi samlat de som är ense om vissa saker först.."
"-Det är ju så man bildar ett parti..."

Kanske har jag fel och då är bara jl att gratulera.
Tyvärr har jag nog rätt dock.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-27 17.50

Nu är ju jag mer enig med mp och v om man tittar på detaljerna men jag hävdar fortfarande att Junilistan är ett illa förklätt högerparti med mjukisprägel.

Här finns allt för alla. Lite för de som tycker homosexualitet är ok men för den skull inte vill rösta radikalt (kådisar kanske), lite för de som tror att de är miljömedvetna men gärna tycker att kärnkraft är helt ok (de som med logiken förstår miljöproblemen men förtränger det och bryr sig mer om plånboken) och lite för nyliberaler som exempelvis nyrika sossar i övre medelåldern som nu anser att de är lite mer jämlika än andra och så lite för folkpartister. EU-inställningen är det stora dragplåstret på högerkanten och flummigheten lurar säkert över lite från vänsterkanten också.

Lagom flummigt och väl packeterat för att komma in och få ko-handla i riksdagen och äta Nobelbakelse med kungen, kanske?

Det skulle förvåna mig enormt om det finns någon nämnvärd skillnad på dessa herrar och de etablerade herrarna i stort. :D

Vidarebefodra gärna. Jag kommer aldrig ens ge mig in i den sörjan där du befinner dig. Hoppas du tillfrisknar snabbt och har vett att ta dig ur och gör gärna en stor affär av det och dra med dig fler när du inser att du talar med en massiv vägg av oförstånd! :D

Endast, http://www.aktivdemokrati.se kan vara fritt från höger- eller vänster-prägel och det vet du, vi är det enda parti som kan hävda att vi endast är FRAMÅT.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Du verkar själv ha hamnat i den fällan Du fruktar som mest..

Inläggav Micke » 2006-06-29 00.09

... genom att yttra Dig som Du gör låter Du precis som alla andra övriga gammla rävarna från det traditionella politiska skiktet.

Du fördömmer och utgår ifrån saker och ting hela tiden, Du uttrycker Dig lite väl radikalt i mina öron för att ge mig en känsla av FRAMÅTanda som Du hävdar att Ni är det enda partiet som kan säga sig vara bestyckat av.

Självklart kommer jag att ändra mig och byta riktning om jag erfar att JL inte ger mig det utrymme jag behöver, men jag säger iallafall inte ALDRIG.
Ett mycket farligt ord i demokratiska (diplomatiska) sammanhang, ALDRIG är ett stopp inte att gå FRAMÅT, eller?

Angående kärnkraften så anser jag personligen inte att man är en miljöbov om man INTE röstar bort den. Man är det om man inte satsar på forskningen av alernativa energikällor däremot, dvs om man inte säger ja till FRAMÅTandan (forskning) och/eller endast säger nej (stopp) till allt annat som inte faller en i sitt tycke.

Du behöver inte befatta Dig med oss naturligtvis, det är Din demokratiska rättighet och jag tänker synnerligen inte beröva Dig den rättigheten.

Du utgår ifrån att vi flummar till det och förpackar det tillräckligt bra för att kunna ko-handla i riksdagen. Du menar altså att vi inte har rent mjöl i påsen gällande våra avsikter? Må så hända att vissa av våra kandidater har den inställningen (inte för att jag tror det men statistiskt sett kanske det är sannolikt) men litar Du inte på vad jag tycker till exempel?

Synd att Du ser mig i en sörja och som "sjuk" men det är snällt av Dig att önska mig tillfrisknad däremot (det var iallafall FRAMÅT)

Du låter en hel del som de övriga partierna (läs de etablerade) som gnabbar och spottar på varandra i hopp om att få väljare, det är inte FRAMÅTanda enligt min mening. Jag vill titta på sakfrågan inte på vem som gör fel i syfte att få mig att framstå som bättre. Bättre än dåligt är inte bra för den skullen, eller?

FRAMÅt är när man fokuserar på folkets vilja och inte klankar ner på andra tex.

Jag menar inte att läxa upp Dig och jag erkänner gärna att jag blev lite illa berörd av Ditt inlägg med tanke på att vi delar så många politiska ideal ändå. Visst kan man ha olika åsikter och tillhöra olika sammfund men man behöver inte repelleras (backa) av det.

Jag följer gärna debatten från det öppna forumet from nu.

MvH
Mikael Egvall
Junilistan
Micke
 

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-29 01.38

Ursäkta om jag får gallfeber, men att påstå att Junilistan skulle vara höger/vänster-neutralt är givetvis Bullshit.

Man kan vara höger och framåt, men att förneka sin högerprägel är rävspel, samma rävspel som vänsterpräglade mp pysslar med.

Problemet om man inte säger stopp och uttrycker sig kraftfullt är att man ex. kan bli ett vänsterparti som sitter i knät på ett sosseparti som har nyliberala våta drömmar och att man då blir ett vänsterparti som i praktiken bedriver högerpolitik. Illa med sådan kohandel. Bättre då att sossarna får bedriva högerpolitiken tillsammans med de rätta gossarna på högerkanten och att folket ser konsekvensen och kan byta till ex. "rätt" parti.

Att du inte förstår att kärnkraften är en riktigt farlig miljöbov bevisar att du hamnat på rätt kant i ditt val av standardparti. Det är inte enbart läckande avfall och cancer, men brytningen, restprodukten plutonium som kan användas till kärnvapen och den enorma miljökatastrofen vid haveri.

När man kan ersätta ett kraftverk med ca 380 vindsnurror så finns det inget försvar längre annat än det kortsiktiga ekonomiska argumentet. Tar man i betraktning att kärnkraften inte betalar försäkringar mot framtida katastrofer så trillar även det ekonomiska argumentet så vida man inte är en gambler som gillar den nervkittlande risken.

Forskning ÄR intressant, men man får inte glömma bort den etiska aspekten. Jag anser att det är oetiskt att utveckla en teknik som leder till framtida radioaktivt avfall och putonium för kommande generationer.
Det finns många fler saker som är intressanta att forska på. Vind, sol, vatten och vågkraft. Energi som inte bygger på råvarutillgång och finns i oändliga mängder i oändliga tider och som inte skapar en massa avfall.

Jag vill inte behöva lita på dig som politiker i 4år innan jag kan byta ut dig. Varför i allsin dar ska vi ha det så? Jag vill kunna se ex. hur du beslutar i kärnkraftsfrågan och kunna ge dig kicken direkt om du försöker ko-handla bort folkets röstade vilja. Det är den förbannade tillitens fel att politikerna går iland med valfläsk och ko-vändningar.

Ja, junilistan befinner sig i samma gamla träsk som de övriga och det är "sjukt" och jag tror att du måste ställa dig vid sidan om för att se dig själv i ditt sammanhang. Antingen är du hjärntvättad, korkad eller med i spelet för att sitta vid köttgrytorna som jag ser det. Att lulla runt i tron att Junilistan skulle bli direktdemokratiskt verkar aningen befängt.

Ja, men det är väl klart att partierna gnabbas, det gör ju Junilistan också och även du min käre Brutus. :D

Jag är en av de vänligaste du kan tänka dig, men det finns några saker jag inte tål.

*Ljumhet
*Liknöjdhet
*Lögner
*Korruption
*Kortsiktighet

Framåt ska man gå, men först ska man söka kunskap och känsla så man vet vilket håll som är framåt. Jag vill inte ha ett folkstyre av okunnighet och okänslighet och jag kommer inte låta de som inte vill ha kunskap vara ifred utan motivera dem att söka kunskap så att de inte motverkar sina egna mest grundläggande intressen.

*rent vatten
*friska barn
*miljö i sund balans
*gott humör

Jag kan bara säga dig att vissa åsikter måste jag repellera tydligt.

Du hör faktiskt hemma på det öppna forumet enl. stadgarna eftersom du är medlem i annat parti som inte valsammarbetar med oss och eftersom Junilistan kandiderar till riksdagen. Jag ska rätta till detta när jag blir medlemsadmin.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-29 09.10

Jag tycker Martin är lite väl hård mot våra debatörer här.
Som Micke säger, vi delar ju faktiskt många ideal!
Men kan du bemöta mina argument, Micke?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-29 12.21

Ok, men om man har "ideal" innebär det att man tar konsekvensen av ny kunskap och ex. spatserar till "rätt" sida när man inser vad som är "rätt", eller hur? Det gjorde du, Magnus, och det är en seger. Det visar på att man är äkta i sina ideal.

Micke borde gå ur Junilistan och gå med hos oss om han har ideal som motsvarar det han säger, anser jag.

Om det nu är så att Micke kommer lyckas, vilket verkar otroligt osannolikt med min egen erfarenhet av köttgrytetänkande politiker, så kommer jag givetvis bli lika glad som ett barn i en gottefabrik och gladeligen hoppa på tåget FRAMÅT.

När vi är tillräckligt stora kan vi kanske göra det genom s.k. Entrism http://sv.wikipedia.org/wiki/Entrism
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-29 12.49

Men Micke tror ju just nu mer på sin metod, att förändra o styra jl.
Det är allt för stora ord att säga att vi vet att vi kommer att hinna före med AD innan han lyckas genomföra den demokratiska segern inom jl.
Därför skall vi var ödmjuka mot de som symaptiserar med oss även om de ännu inte tagit steget att bli medlemmar i AD.
Med tanke på medlemsantalet så finns ju ingen anledning att utveckla hybris fn inom AD...
Vi kanske borde jobba på det mer?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Entrism

Inläggav Micke » 2006-06-30 23.48

Hej igen,

Jag hoppas att jag inte gör något som är emot stadgarna nu när jag svarar i denna grupp i forumet. Skulle jag göra fel så kanske admin kan överföra detta inlägg till rätt grupp.

Jag har varit borta ett tag därav mitt sena svar.

Magnus, Du har rätt när Du säger "Men Micke tror ju just nu mer på sin metod, att förändra o styra jl." fast med lite reservation. Jag kommer inte att försöka styra eller förändra JL om det inte tillåts (av vilken anledning som helst). Däremot tänker jag föra den politik jag har berättat för Er.
Om jag kommer in så kommer jag att ha en sajt där folk får ansluta sig och vara med om att rösta om saker och ting som tas upp i riksdagen, som demoex.net gör med viss reservation för de möjligheter som kommer att ges till mig (jag måste förmodligen ha antingen anställda eller volontärer för att hjälpa mig driva sajten och eventuellt tillstånd för att lägga ut det som jag vill lägga ut på sajten). Om jag inte lyckas kunna driva en sådan sajt så kommer jag att jobba på att få upp en sådan, samtidigt som jag kommer att kämpa för decentralisering och införande av en direkt demokrati i Sverige.
Jag kommer aldrig att syssla med entrism eller arrivism (osäker på om ordet finns i svenska språket, det betyder grovt och kort uttryckt: rövslickeri).

Martin, tyvärr så beklagar jag Ditt sätt att uttrycka Dig mot mig (talar bara för mig själv om det är ok med Er?). Åsikter anser jag att man ska ha och ärlig ska man också vara MEN jag anser inte att det befriar en ifrån att ta hänsyn och eller att uttrycka sig med takt, jag har alltid förespråkat diplomati och kommer förmodligen alltid att göra det.

Jag är emot kärnkraft men anser inte att alla argument kommandes från förespråkarna är värdelösa, jag tänker hålla mitt sinne öppet även om jag har en bestämd åsikt om det.
Vem vill inte ha frisk luft, friska barn osv ...?
Vem riktar du nedanstående anklagelser emot?
"*Ljumhet
*Liknöjdhet
*Lögner
*Korruption
*Kortsiktighet"

Magnus, vilka argument menar Du i "Men kan du bemöta mina argument, Micke?" ? Menar Du de från inlägg nummer 324?
Angående ditt första påstående så kan jag säga att jag håller med Dig, dvs att jag tror också att en del kommer att ha svårt att överge sitt åsiktspaket eftersom de inte alla delar mitt egna plattform men vi säger också att vi står för ENAD MÅNGFALD och inte splittrad enfald ...
Den andra delen av Ditt påstående kan jag inte heller inte hålla med om. Jag har aldrig påstått att JL är rakt egenom perfekt. Men jag jobbar å andra sidan inte med illusionen om att jag kommer att nå eller träffa på perfektion någonsin, jag jobbar däremot med majoritet som mål vilket betyder för mig "Så nära perfektion som möjligt".
Hoppas detta svarar på Dina funderingar.

Martin, jag förnekar fortfarande min höger/vänster/mitten-prägel och det är inget rävspel! Som jag sagt tidigare så har mp, fp och kd varit partier som jag har kommit närmast att sympatisera med om man bortser ifrån JL (och AD för den delen). Jag har tom sympatiserat helt med GU (grön ungdom).
Tro mig jag kan tillräckligt om atomfysik (alfa-partiklar tex) för att veta hur farligt det är, däremot vet jag inte tillräckligt om plattektonik och byggteknik för att kunna säga att de metoderna som vi använder idag och överväger använda för hanteringen av kärnbränsle och dess avfall är helt förkastbara. Men upplys mig gärna, jag kommer att bevaka detta i fortsättningen iallafall av den enkla anledningen att oavsett om man är för eller emot så finns de där ute (kärnkraftverken).
Min far och jag har jobbat med ett biståndsprojekt som går ut på att hjälpa u-länder att bli "energisjälvförsörjande" med tex vindkraftverk, solenergi och elpatroner mm.
Du skriver "Framåt ska man gå, men först ska man söka kunskap och känsla så man vet vilket håll som är framåt. Jag vill inte ha ett folkstyre av okunnighet och okänslighet och jag kommer inte låta de som inte vill ha kunskap vara ifred utan motivera dem att söka kunskap så att de inte motverkar sina egna mest grundläggande intressen. "
Syftar Du på det nuvarande folkstyret dvs våra politiker eller menar Du de kommande styrarna (folket altså, så som jag hoppas) ?
Angående Din sista mening så vet jag inte riktigt hur jag ska ta det? Jag skrev ju personligen till Dig precis innan att jag uppfattat stadgarna och att jag skulle fortsätta på det öppna forumet. Varför denna hårda och onödiga tonen?

MvH
Mikael Engvall
Micke
 

Inläggav MrPerfect72 » 2006-07-01 01.05

Hej! Vi fortsätter i öppet forum, tycker jag, så vi respekterar stadgarna så mycket det går innan jag blivit medlemsadmin och kan ställa sakerna till rätta.

http://wse75376.web16.talkactive.net/PH ... ?p=927#927
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Samarbete med andra grupper



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π