Forum

Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-21 04.16

Ska vi skapa en lista i valet med fler partier aen de som staellde upp foerra valet?
Ska vi soeka upp dem, maila dem foer ett samarbete?

Datum foerslag: foersta Loerdagen i September 2009
Platsfoerslag1: Goeteborg

Sedan aatertraeffas varje foersta Loerdag i varje maanad tills enighet skapats mellan partiernas medlemmar.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav jonas » 2009-07-23 21.25

Jag kan tänka mig ett samarbete med andra direktdemokratiska system som vill ställa upp i val.

Om vi skulle bli inbjudna till en valtekniskt samarbete för att komma in i riksdagen, förbi 4%-spärren, så kan det också vara en bra sak.

Men allt arbete ska snarare läggas på att sprida idén om direktdemokrati och att visa på att alla kan komma med och få influens via direktdemokrati.

Så det samarbete jag tycker att vi ska föreslå för andra är att alla småpartier och organisationer ska slå sig samman i Aktiv Demokrati.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-23 23.24

Håller med Jonas.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-24 09.06

:shock: Stilla i baaten! Slappna av en aning! Nu ska vi inte foerhasta oss. Vi har faktiskt provat den taktiken redan....

Om vi ska kunna ha ett samarbete med andra partier som vill in i riksdagen kan vi faktiskt inte foersoeka svaelja dem hela. Vi maaste ha en mer neutral haallning och acceptans foer att de ska kunna behaalla sin integritet om de vill det. Allt annat liknar vaaldtaeckt, tycker jag.

Vi vill ju att folk sjaelva ska vaelja direktdemokrati foer att de gillar iden.

Jag tror att vi ska ta det piano med parti-missioneringen i kontakt med de andra partierna naer vi talar om valsammarbete. Sjaelvfallet kommer folket tillslut vandra till raett parti...hoppas vi. :D
---
The young bull SCREAMED to the old bull: - SEE how many lovley cows there are down there! Let's RUN down and quickley jump one each of them! Then the old Bull said: - Relax my friend! Show respect to the cows! Let's walk down slowly and love all the cows that want to be loved the way they want to be loved!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav jonas » 2009-07-28 01.54

Min tanke är att sprida idén om dynamisk direktdemokrati till småpartier och intresseorganisationer.

Och när jag gör det så är det främst idén om ett nytt demokratisystem.

Namnet "Aktiv Demokrati" tänker jag inte nämna förrän någon frågar om det finns någon som satsat på detta system.

Sen är de ju fria att implementera systemet inom sin egen organisation, eller samarbeta på annat vis.

Men det här är tänkt att göras i rätt ordning. Dvs:

1. Prata med aktiva och engagerade individer inom partier och organisationer. Prata med dem individuellt och IRL. Dvs ansikte mot ansikte och inte via telefon eller e-post.

2. När tillräckligt många i organisationen är medvetna om idén och sympatiserar med den; fortsätt med föreläsningar för medlemmarna i organisationen och skriv artiklar i organisationens medlemstidning om hur dynamisk direktdemokrati kan ge fördelar inom just deras organisation.

3. När sympatier finns inom flertal organisationer; ta ny kontakt med dessa nyckelpersoner och ta upp frågan om ett samarbete i nationellt val.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-28 09.50

Jag vill inte goera dig besviken, men inom partierna paagaar det vaenskapskorruption, strid om positioner och vilja till makt.

Vissa partier startas i syfte att soendra ett annat parti. Man skickar in folk med uppgift att ta med sig folk ut ur partiet osv. Det skapas osaemja genom att fokusera paa skillnader och olikheter.

Men ok, var positiv, och hitta undantagen! :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav jonas » 2009-09-11 15.38

I tisdags var jag (av en slump) på ett möte med Kommunistiska Partiet i Göteborg och passade på att prata med en av deras kursledare om Dynamisk DirektDemokrati.

Jag gjorde det efter mötet när han och andra skulle lämna lokalen. Han verkade inte riktigt förstå idén eftersom han tolkade det som att det handlade om att riksdagens skulle rösta igenom ändring av grundlagen för att införa fler folkomröstningar. Skulle nog behövt avtala ostörd tid med honom, och gärna med visuella hjälpmedel som bärbar dator eller papper med diagram om hur det kan fungera.

"Vanligt folk" jag pratat med har alla varit positivt isntällda. Bara att fortsätta prata med så många som möjligt.

Många, inklusive de, säger att de VILL ha synpunkter och idéer från alla, även om man inte har samma ideologiska grund.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-09-11 18.20

Jag hoppas de är ärliga när de säger så.
Tyvärr är inte alla mottagliga inom gammelpartierna, men som sagt, visst hoppas vi att vi kan bli positivt överraskade!
Iaf när det gäller att gemensamt ta oss över 4% spärren och börja röra om i riksdagen.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav MrPerfect72 » 2009-09-16 11.19

Vanligt folk och smaapartierna inser inte att www.aktivdemokrati.se egentligen aer stoerre aen Socialdemokraterna. Ca 30% som jag talar med gillar ideen skarpt. Det betyder att alla de som gillar ideen endast behoever agera med minimal aktivet med denna information.

Det aer bara den masspsykologiska spaerren vi maaste hjaelpa dem med. Vi maaste synas och hoeras infoer valet. Vi maaste ha ca 2000 medlemmar saa att denna information visar att vi har stort stoed. Daa vaagar sig Svensson ut paa banan.

Varfoer har inte fler gaat med? Vad stoppar dem? Fraaga dem!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Ny, mer realistisk strategi!

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-09-18 14.53

På gårdagens möte fick jag en uppenbarelse som jag tycker borde påverka ADs strategi, före och efter valet 2010.
Kort sagt tror inte vi som kom på mötet att ett valtekniskt samarbete så som vi tänkt oss det hittils inom AD, är ngt som vare sig är realistiskt (allt för mkt energi skulle spillas på att försöka hitta en lämplig ordning för hur kandidaternas namn skulle listas på valsedlarna, troligen utan att nå en kompromiss som alla kan acceptera), eller ens optimalt för AD.

Saken är ju nämligen den att vi glömt en sak...:
AD kan ju genom delegering erbjuda en virtuell delegat som kan åta sig att alltid rösta som ett av de andra partierna.
På så sätt kan vilket parti som helst komma in med sina frågor i ADs system och i proportion till antalet medlemmar, vilket kommer att kunna avspeglas i antalet medlemmar som stöder just det partiet, forma politiken fråga för fråga.
I förlängningen kommer antalet medlemmar med sympatier för resp annat parti att avspeglas i hur många av dessa som registrerar sig som medlemmar i AD, och därmed på sikt att motsvara antalet sympatisörer i Sverige. Kan man begära mer rättvisa som småparti? (Eller stort gammelparti?)
Så om AD skulle bli en vågmästare skulle denna styras av folkets totala sammansättnnig, inte av ngt särintresse som kan uppfattas få otillbörligt stor makt i förhållande till antalet sympatisörer.

Visst, nackdelen med ovanstående blir att AD även nästa val måste trycka egna valsedlar och vakta dem som hökar vid vallokalerna, driva egen kampanj utan draghjälp från andra, större partier etc.
Men det är nog ett övergående problem bara vi får ut denna unika fördel som ADs system med delegering erbjuder, för litet som stort parti som vill försäkra sig om makt även om man skulle hamna under 4%-spärren.

Jag föreslår därför att vi utformar en ny strategi för AD som utgår från denna tanke.
Vad säger ni?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav pH7.3 » 2009-09-24 22.40

Trodde detta var tanken hela tiden. Där ser man hur insatt jag var. ;)

Arbetet med nytt AD material i full gång på http://wiki.sobr.se
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-09-25 09.23

pH7.3 skrev:Trodde detta var tanken hela tiden. Där ser man hur insatt jag var. ;)

Arbetet med nytt AD material i full gång på http://wiki.sobr.se


Hehe, kanske jag inte själv hade fattat bara... :oops:
Bra att ni är igång på wikin!!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav MrPerfect72 » 2009-09-26 07.30

Funderar paa det haer med virtuella delegater...

Kan vi presentera dem med partiernas logotyper eller aer detta olagligt?

Kanske vi bara ska kopiera deras partifaerger och anvaenda liknande logotyper naer vi beskriver dem som virtuella delegater?

Vilka partier ska vara med som virtuella delegater? riksdagspartierna och/eller smaapartierna? Vilka ska inte vara med? de med rasse-staempel? tomtens parti?

Hur ska vi presentera dem paa framsidan? med en laenk eller med bilder och text?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav jonas » 2009-09-26 10.27

Det räcker väl med en lista med namn. Kan möjligen ha mer än så, men det behövs inte.
Alla bör vara med men sorterade på något lämpligt vis.
Dvs först de partier som är med eller nyligen har varit med i riksdag eller kommun och de som ligger ganska nära.
Därefter fyller vi på med de som vill vara med bland småpartier, intressegrupper och sakfrågor.

När vi väl har mandat kommer dessa platser att bestättas och användas. Tills dess bör de finnas på plats iaf med temporära ombud.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav MrPerfect72 » 2009-09-27 08.31

Vi har redan en slags lista med virtuella delegater.
I hoegerspalten har vi en poll som lyder:

Vilket parti kommer du delegera till om/när du blir medlem i Aktiv Demokrati?

Om du väljer "aktivdemokrati.se" kommer du i princip ge ditt mandat till övriga medlemmar i de frågor du inte deltar direktdemokratiskt.


Kanske vi skulle omformulera till:
Vilken virtuell delegat skulle du delegera till om/när du blir medlem i Aktiv Demokrati?

Raecker detta eller aer formuleringen tydligare/enklare som den aer?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav MrPerfect72 » 2009-10-07 09.18

Ursaektar droejsmaalet, men min dator blev stulen...men det blev till slut naagot positivt med det ocksaa. :D

Numera finns denna formulering paa hemsidan:
Här har vi skapat en framtidsvision ( http://aktivdemokrati.se/delegering.htm ) så att du enkelt ska kunna föreställa dig framtidens möjligheter med delegering till olika personer i olika frågor, samt de befintliga partierna som virtuella delegater.

Lade till aeven till en wiki-laenk och kontakt-laenk till Facebook, samt Robert Wensman.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-10-07 11.28

Otur med datorn, MrPerfect72! Tjuven kanske kommer på andra tankar när han kollar igen dina AD-dokument...?
Jag tycker vi drar ett streck i denna tråd nu, och startar en ny, som utgår från att vi inte diskuterar med andra tills vidare, utan bygger oss ett system som medger delegering.
Om ngn vill ha ett närmare samarbete med oss än så är vi givetvis öppna för förslag.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav MrPerfect72 » 2009-12-17 06.53

Om min stulna dator:
Jag har sett min stulna dator igen. Tydligen saa aer de inte alla saa intelligenta i denna lilla by. De tog sig in i mitt rum medan jag sov. Gissar att de dyrkade upp laaset sedan saalde de datorn i byn, foermodligen foer att ta drogen "Jaba". Folk verkar villigt koepa stoeldgodset, vilket goer dem ocksaa till simpla tjuvar, samt goer att killen kan fortsaetta med drogmissbruket.

Jag saag datorn i en resebyraa mellan en tubinguthyrning och ett Internetcafe och och talade om detta foer mina "vaenner", Sao, Ohy och Beck. Ingen av dem hjaelpte mig att faa tillbaka den, men de har i allafall sett den.

Strax daerefter hade de bytt ut datorn till en annan.

Strax daerefter kommer Adam in paa mitt vandrarhem naer jag inte aer daer. Adam som har klaetterfirman i byn hade tydligen koept den foer han hade fixat en ny dongel till den, eftersom han inte kunde faa WIFIn att fungera. Han kom hastigt in och sa att den fanns i en annan butik nu och att han aldrig koept den. Jag tror att han ljuger, foer varfoer skulle han annars koept en dongel till den?

Butiken han haenvisar till ligger mittemot Pan's Place och Turist polisen ligger strax intill.
Massvis med folk inkl. turister har sett den och idag ska jag foersoeka ta tillbaka min dator.
Turistpolisen oeppnar efter kl. 14:30

Intressant aer ocksaa att det verkar finnas fotografier paa tjuven som efter sin senaste stoet mot andra turister aer foersvunnen.

Strax skrider jag till verket.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav MrPerfect72 » 2009-12-17 08.24

En polis sa till mig att komma tillbaka i borgon kl O800 och ta med mig Adam. Adam var arg att hoera detta, saa nu har jag Mikko fraan Finnland som bodyguard tills i morgon. Jag kaenner honom foer han har vistats paa Organiska Farmen och aetit vegetarisk buffet med mig flera gaanger.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer

Inläggav MrPerfect72 » 2009-12-18 19.07

Datorn tillbaka i min aego.
Polisen i Laos har visat sig mycket duglig denna gaang. Men tydligen inte olagligt att koepa en dator paa en moerk plats av en fraemling i Laos. Killen som hade kontakt med tjuven (eller som aer tjuven) gaar fri.

Folk haer aer som folk aer mest. Jag vet att folket haer inte gillar de staendiga inbrotten hos folk som sover i sina hem....men trots detta verkar det troligt att vissa av dem i okunskap/girighet/maensklighet koeper stulet gods av tjuvar....som sedan koeper mer droger foer pengarna....hos barer som erbjuder knark....till unga maenniskor fraan Laos och unga turister.... Vissa barer verkar kunna bedriva detta utan att Polisen haffar dem eller staenger ner. Inte bra.

Drogfoersaeljning blandat med kapitalismens girighet aer dessutom katastrofal. Unga maenniskor haer har svaart att vaerja sig mot drogfoersaeljarnas knep foer att faa dem att testa fler och fler droger. "Vill du ha opium, vill du ha opium?" fraan aegare till barer och drog-menyer som delas ut till unga gaester som inte ens fraagat efter dem. Inte bra.

Jag har en droem om en helt annan turism....

Naavael,
Diskutera samarbete med fler demokratiska organisationer
Vilka partier har vi med oss paa ett samarbete?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Nästa

Återgå till Valet 2010



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π