Forum

Valstuga i centrala Göteborg

Valstuga i centrala Göteborg

Inläggav jonas » 2010-05-22 17.01

I göteborg kostar det ca 1450 kr att ha en valstuga på offentlig plats i ca en månad.

Jag ser gärna en valstuga i centrala Göteborg för AD.

Men innan dess vill jag ha mycket bättre broschyrmaterial än det som finns idag.

[moderatorn lade till "i centrala Göteborg" i rubriken]
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-18 22.57

Re: Valstuga

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-05-22 18.14

1450?
+ själva stugan då förstås.
Någon som vill sponsra?
Sedan gäller det ju att vi kan ha ngn på plats också större delen av tiden..
Go for it när det gäller broschyrer!
Jag har kontakter när det gäller billigt tryck tror jag.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-01-18 00.54

Re: Valstuga

Inläggav jonas » 2010-05-22 18.25

Citerat från P Pettersson;
Att stå med en valstuga under cirka en månad på offentlig plats i Göteborg kostar 600 kr i ansökningsavgift till Polisen samt cirka 850 kr (förra årets pris) till kommunen för att de upplåter allmän platsmark, alltså totalt cirka 1 450 kr.

Detta inkluderar alltså inte själva stugan.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Re: Valstuga i centrala Göteborg

Inläggav Roger » 2010-05-23 20.50

Jag undrar hur vi fångar flest röster i riksdagsvalet 2010? Det stora problemet tror jag är att Aktiv Demokrati är ett okänt parti för många. Därför kan utfallet bli bra om vi satsar!

Några idéer:

- Åka till Gotland under Almedalsveckan och försöka nå ut till media?
Det kan vara svårt att nå ut till traditionell media tror jag och någon måste ställa upp och informera journalisterna.

- Valstuga i Göteborg?
Når fler än de på Gotland. Någon måste ställa upp och föra ut budskapet dock. Jonas verkar känna sig manad för detta och jag har stor tillit till Jonas förmåga! Vad kostar det totalt med en hyrd valstuga (arbetsbod) i en månad? Jag tror att det blir något sent med en stuga alldeles innan valet och försöka att övertyga villrådiga väljare att göra ett djärvt val som direktdemokrati. Men försöka duger! Jonas tar du reda på vad en stuga kostar?

- Annons i pappersmedia?
En pytteliten annons i Metro kostar kanske 5000-8000:- för Göteborg endast. Jag tror att vi får bra utfall genom att annonsera tidigt för att sätta "snöbollen i rullning". Bortkastade pengar? Vi borde ha plats med information som i vårt Flygblad 2010 (något nedbantad) men det blir då troligen dyrt!

- Annons online?
Har ju en fördel med att användaren lätt kan nå vår hemsida. Ser dock att Metro:s priser är skyhöga!

- Annons i lokalmedia?
Typ Härryda-Posten, Annonsmarknan etc. Dessa tror jag har billigare annonser och läses flitigt.

- Affischering?
Här gäller det att köra runt och sätta upp på annonstavlor, skyltar etc. Jag tror att det kan vara värt en insats här från var och en.

Jag är beredd att sponsra med 5000:- till röstfisket!
Roger
Medlem i partiet

Registrerad: 2008-08-09 20.14

Inläggav MrPerfect72 » 2010-05-30 16.17

Jag gillar det, Roger. Bra initiativ.

Vem aaker tilll Gotland under Almedalsveckan? Kommer det verkligen ge effekt?

Valstuga i Göteborg?
Jag undrar om inte ett vanligt billigt regnskydd typ och inlpastade loggor och text aer mer inbjudande aen en traestuga?

Annons i pappersmedia?
Undrar om inte http://en.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_marketing kan vara effektivare?

Annons online?
Vet inte om et behoevs. Allt vi behoever aer bloggposter och medlemmar som anknyter till utvalda bra bloggare och folk som klickar i vaara laenkar paa hemsidan och i bloggen, samt prenumererar.

Annons i lokalmedia?
Lokal anknytning kan alltid vara bra, tror jag. Billigare och lite mer intimt och naera. man kan ringa varann och traeffas enkelt.

Affischering?
Ja. Absolut. att cykla med en cykelkorg och tae aer toppen UngVaenster aer duktiga i Goeteborg, men de har ofta en negativ utstraaalning. daer kan vi vinna uppmaerksamhet helt klart. stolpar el-skaap och haalllplatser. Annonstavlor fungerar daaligt i centrala Goeteborg, har jag sett eftersom de snabbt klistras oever av idioter som taecker hela pelarna med massvis av dynga, men kanske baettre i utkanterna och i mindre samhaellen.

Kanon med din sponsring till röstfisket! :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav jonas » 2010-06-17 22.57

Jag kommer att gå vidare med valstuga i Göteborg i samarbete med "sanningsrörelsen". Dvs med fokus på att lyfta fram individers egna åsikter som ofta inte hörs i den vanliga median. På att peka på problem och i och med Aktiv Demokrati också peka på lösningen.

Vi kommer att ställa oss på Järntorget i Göteborg.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-06-18 18.53

Perfekt! Kan vi också samarbeta med t.ex GreenPeace på liknande sätt kanske?

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet

Inläggav jonas » 2010-06-19 00.14

Vi ska ju helst inte bli förknippad med någon enskild grupp. Speciellt inte grupper med kontroversiella åsikter.

Så bra att försöka balansera upp. Och kanske man ska begränsa sig till att ligga med bland flera andra flygblad i paket att dela ut.

Jag vet inte. Kanske är det inte så bra att bli förknippade med enskilda grupper.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Inläggav MrPerfect72 » 2010-06-19 09.01

Jag undrar om finansieringen och foereslaar att mer satsas paa s.k. Guerilla marketing. Ett ex. taget helt ur luften vore att vi anordnar en nakenfotografering av 1000 maenniskor foer demokratin och skickar pressmeddelanden och saeljer fotona och ev. film till press och TV som sedan kan finansiera andra aktiviteter.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Inläggav jonas » 2010-06-19 13.17

Valstugan är redan finansierad. Det behövs inget val. Det är redan klart att vänner till vaken.se kommer att stå en månad på Järntorget och dela ut tusentals lappar. Vi kan finnas med där, eller bara ha flygblad där.

Eller så kan vi ha en egen valstuga.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-06-19 22.52

Perfekt!
Med ett par ordentliga vepor/ banners åt olika håll, vid sidan av vakens egna skyltar, så har vi ju i princip en egen valstuga!
Kanske liknande samarbeten kan skapas med t.ex. Greenpeace eller någon hjälporganisation?

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet

Inläggav MrPerfect72 » 2010-06-20 06.51

Ok. men om naagon vill komplettera med naagon typ av Guerilla marketing foer att naa medierna saa tycker jag det vore en god ide. Daa kanske fler aen Jaerntorgets besoekare, som dessutom aer vakna nog att ta en lapp och dessutom laesa den, se partiet.
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-06-20 19.13

MrPerfect72 skrev:Ok. men om naagon vill komplettera med naagon typ av Guerilla marketing foer att naa medierna saa tycker jag det vore en god ide. Daa kanske fler aen Jaerntorgets besoekare, som dessutom aer vakna nog att ta en lapp och dessutom laesa den, se partiet.

Givetvis ska vi använda många olika sätt.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet

Inläggav jonas » 2010-06-20 20.02

Starta gärna egen tråd för gorilla-maknadsföring. ;)

Vi behöver aktiva grupper i många olika städer.
Jag jobbar främst med Göteborg nu.

Hjälp mig/oss att finna ledare för andra delar av Sverige.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Inläggav MrPerfect72 » 2010-06-21 13.21

Magnus Gustavsson skrev:
MrPerfect72 skrev:Ok. men om naagon vill komplettera med naagon typ av Guerilla marketing foer att naa medierna saa tycker jag det vore en god ide. Daa kanske fler aen Jaerntorgets besoekare, som dessutom aer vakna nog att ta en lapp och dessutom laesa den, se partiet.

Givetvis ska vi använda många olika sätt.

Bra. jag tar nu inte mer i detta. Ni faar brainstorma er fram till vad media kan taenkas hugga paa som samtidigt ger er uppmaerksamhet.

Starta gärna egen tråd för gorilla-maknadsföring. ;)

Vi behöver aktiva grupper i många olika städer.
Jag jobbar främst med Göteborg nu.

Hjälp mig/oss att finna ledare för andra delar av Sverige.

Josef, kan kanske vara en bra ledare, tror jag. Han har det raetta intelligenta(oftast), positiva och aktiva virket, tycker jag. (var finns Josef?)

Stratop aer mer en informell ledare och kan sannolikt organisera mycket folk och han har kontakt med en kvinna fraan Junilistan som har goda extoverta ledaregenskaper som saekert kan oevertygas.(vaexjoe)

Jag aer helt saeker paa att robwe (linkoeping) som aer en mycket duktig informell ledare kan organisera en hel del och han har sannolikt bra extroverta ledare paa lager.

Fler aen jag borde diskutera med dem eftersom manga som ber om hjaelp kan ha en bra effekt. CC:a naer ni mailar och meddela naer ni ringt och rapportera upplevt resultat! :)

Dessutom vill jag tipsa om: http://www.mudrashram.com/Howtostartyourowncult1.html :lol:
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Återgå till Valet 2010