Forum

Valsedel 2010

Re: Valsedel 2010

Inläggav pH7.3 » 2010-07-26 18.40

Jag håller givetvis inte med. Vad tycker egentligen andra?
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Valsedel 2010

Inläggav jonas » 2010-07-26 19.26

pH7.3 skrev:Jag håller givetvis inte med. Vad tycker egentligen andra?


Om vad?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Valsedel 2010

Inläggav pH7.3 » 2010-07-27 06.38

Jag tycker det är skillnad på stadgar och reglemente. Reglemente är detaljerat och lättföränderligt, stadgar är övergripande (+påbjuden formalia) och mer statiska. Att genomdriva en ändring av stadgarna var gång man inför eller förändrar en regel är tokigt.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Valsedel 2010

Inläggav rtordon » 2010-07-27 07.38

pH7.3 skrev:Jag håller givetvis inte med. Vad tycker egentligen andra?


I fråga om uppdelning i stadgar och reglemente håller jag med pH 7.3. Det spelar roll och de två dokumenten bör vara två av just den anledningen som pH7.3 anför. Stadgar= övergripande dokument om idén bakom RDD, hur folkmakten förvaltas i systemet, hur förtroendeposter besätts och annat som "definierar partiet". Reglementet bör vara ett levande dokument som hanterar löpande föränderliga regler för hur partiets medlemmar och förtroendevalda ska förhålla sig till olika frågor. Exempel: Är det som riksdagsledamot OK att offentligt ta ställning i en fråga och aktivt debattera för sin ståndpunkt om man inte har en "motvikt" i form av en annan ledamot som gör det samma fast för det andra alternativet? Eller ska man alltid förhålla sig neutral i uttalanden?

I fråga om valsedel tycker jag att den ska innehålla namn, ålder, ort. Inga uttryck för åsikter och inga url:er eller e-postadresser. Det kan man ha på sin egen blogg eller hemsa. Yrkestitel kan förändras snabbare än en mandatperiod, så den informationen blir obsolet. Partiet bör som sina företrädares lojala tjänare tillhandahålla teknisk backup för att dess kandidater ska kunna förmedla information mellan kammare och allmänhet. Listor med ledamöters tankar och idéer inför allmänna val exempelvis. Men det är bara vad jag tycker.
Bifall mitt förslag om skapandet av Politainment, -framtidens revolutionerande system för förstärkning av samhällsengagemang! Rösta här: http://ad.alternativ.se/
rtordon
 
Inlägg: 103
Registrerad: 2010-04-06 20.26
Ort: Linköping

Re: Valsedel 2010

Inläggav jonas » 2010-07-27 09.43

rtordon skrev:I fråga om uppdelning i stadgar och reglemente håller jag med pH 7.3. Det spelar roll och de två dokumenten bör vara två av just den anledningen som pH7.3 anför. Stadgar= övergripande dokument om idén bakom RDD, hur folkmakten förvaltas i systemet, hur förtroendeposter besätts och annat som "definierar partiet". Reglementet bör vara ett levande dokument som hanterar löpande föränderliga regler för hur partiets medlemmar och förtroendevalda ska förhålla sig till olika frågor. Exempel: Är det som riksdagsledamot OK att offentligt ta ställning i en fråga och aktivt debattera för sin ståndpunkt om man inte har en "motvikt" i form av en annan ledamot som gör det samma fast för det andra alternativet? Eller ska man alltid förhålla sig neutral i uttalanden?

I fråga om valsedel tycker jag att den ska innehålla namn, ålder, ort. Inga uttryck för åsikter och inga url:er eller e-postadresser. Det kan man ha på sin egen blogg eller hemsa. Yrkestitel kan förändras snabbare än en mandatperiod, så den informationen blir obsolet. Partiet bör som sina företrädares lojala tjänare tillhandahålla teknisk backup för att dess kandidater ska kunna förmedla information mellan kammare och allmänhet. Listor med ledamöters tankar och idéer inför allmänna val exempelvis. Men det är bara vad jag tycker.


Jag håller med.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Valsedel 2010

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-27 14.46

Haaller ocksa med rtordon haer.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Valsedel 2010

Inläggav robwe » 2010-08-17 19.39

Summa summarum... är det okej om jag skriver "Aktiv demokrati" på valsedeln... eller måste jag skriva "www.aktivdemokrati.se" ? Jag bara frågar för antagligen tänker jag göra något av detta. Det politiska systemet har liksom börjat få slut på rimliga alternativ.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Valsedel 2010

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-17 22.10

robwe skrev:Summa summarum... är det okej om jag skriver "Aktiv demokrati" på valsedeln... eller måste jag skriva "www.aktivdemokrati.se" ? Jag bara frågar för antagligen tänker jag göra något av detta. Det politiska systemet har liksom börjat få slut på rimliga alternativ.


Du kan få en valsedel av mig...
Eller ta en blank och då måste du skriva enbart:
Aktiv Demokrati
Inget annat.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Föregående

Återgå till Valet 2010



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π