Forum

Bloggpost om demokrati

Bloggpost om demokrati

Inläggav joasi » 2011-02-13 22.37

Efter att ha sett Agenda fick jag inspiration till följande text som jag tror skulle passa som bloggpost:
Det här kommer att bli ett bra decenium.

Det första deceniet på det nya milleniet blev ett dåligt decenium. När deceniet började hade just George Bush blivit vald till president i USA under närmast kuppartade omständigheter. Senare samma år inträffade en händelse som mer än någon annan kom att definiera deceniet: Attackerna mot World Trade Center. Deceniet kom sedan att präglas av terror och framförallt kampen mot internationell terrorism, med krig, övergrepp och inskränkta medborgerliga rättigheter i kölvattnet. Deceniet kom också att präglas av växthuseffektens första synbara effekter på samhället, och politikernas årliga manifestationer i FN's regi av sin handfallenhet inför problemet.

Mot slutet av deceniet inträffade så den värsta finansiella och ekonomiska krisen sedan trettiotalet, där småsparare och vanliga människor blev förlorare medan de skyldiga storkapitalisterna gick ut som vinnare. Mot deceniets slut nådde bonusarna, löneskillnaderna och företagsledarnas löner nya rekordnivåer.

Det blev på det hela taget ett dåligt decenium.

Men jag tror att det decenium som just har börjat kommer att gå i demokratins tecken och bli ett på det hela taget bra decenium. När vi blickar tillbaka om tio år tror jag att en händelse mer än någon annan kommer att definiera deceniet: De fredliga folkliga protesterna i Egypten som ledde till en diktators fall och (förhoppningsvis) kommer att leda till ett nytt demokratiskt styre där. Man kommer också när man blickar tillbaka se en viktig symbolik i att en ung marknadschef för ett av världens största och mest framgångsrika företag kom att bli en (ofrivillig) hjälte i dramat och stå på barikaderna med resten av det egyptiska folket. Jag tror att det här bara är början och att när deceniet är över kommer diktaturer världen över att ha fallit som kägglor under folkets protester och längtan efter riktig demokrati.

På en annan arena tror jag också att demokratin kommer att ta nästa logiska steg hos de mest stabila och välmående demokratierna i världen, däribland Sverige. Folk kommer inte längre att nöja sig med en melodifestivalsinspirerad popularitets-poll bland de etablerade politikerna en gång vart fjärde år. De, vi, kommer att efterfråga, och också ges verktygen för, verkligt folkstyre, där makten verkligen utgår från folket och varje medborgare själv får förvalta och investera sin politiska makt. Här tror jag att Aktiv demokrati och andra likasinnade organisationer runt om i världen kommer att spela en viktig roll. Och om tio år tror jag att den politiska kartan kommer att vara väsentligt omritad, i Sverige och i andra känder. Lite i samma veva tror jag också att vi kommer att börja hitta fungerande metoder för att hantera växthuseffekten och andra globala problem som idag ter sig närmast oöverstigliga.

Så jag tror att det här kommer att bli ett bra decenium.

Vill någon hjälpa mig att korrekturläsa och kanske förbättra texten, hitta passande länkar och några snygga bilder? Vi kan ju ha flera undertecknare av bloggposten.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Återgå till Blogg



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π