Forum

Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav jonas » 2010-10-02 16.29

Jag fick nyss ett brev från Peter Ahlm, via facebook. Nedan följer delar av mitt ganska långa svar. Jag publicerar det här för eventuella kommentarer. Min tanke är att kanske göra det till ett blogginlägg. Kommentarer mottages tacksamt.

Detta kan ses som en del av debatten om vilken form av DD som vi vill ha i ett samarbete.

*****

Jag är engagerad i direktdemokrati och har även valt att engagera mig i Aktiv Demokrati, där jag just nu är ordförande. Jag skriver detta svar utifrån mina egna visioner. Jag tror att de är kompatibla med AD och även med andra direktdemokrati-initiativ.

Jag kom i kontakt med Direktpartiet ca 1994 och började då fundera och studera olika modeller. Redan då blev jag introducerad till debatten mellan "ren direktdemokrati" och "representativ direktdemokrati". Jag såg att båda sidor hade goda argument.

Man kan ha olika idéer om vad som är bäst att börja med och vad som är realistiskt att genomföra på kort sikt osv. Den modell jag har i åtanke är samtidigt en vision om hur ett färdigt system kommer att se ut, långt långt fram i tiden. Men jag har också en plan på hur den kan genomföras bit för bit. Jag har märkt att många meningsskiljaktigheter beror på att parterna har olika idéer om vad som är praktiskt genomförbart snarare än om vad som egentligen är önskvärt. Teknologin går framåt. Vad som var en motsättning på 90-talet behöver inte nödvändigtvis vara en motsättning imorgon.


Delegering

Den modell som Aktiv Demokrati har innebär att du är fri att engagera dig i varje enskild omröstning i riksdagen, landstinget eller kommunen. Du kan själv gå in och rösta ja eller nej på varje enskild proposition, motion osv. Du är även fri att komma med egna motioner som kommer att introduceras i riksdagen för omröstning när de fått tillräckligt stöd av andra som röstar genom Aktiv Demokrati. Var och en är fri att själv bestämma vad han/hon vill engagera sig i. Det är en rättighet att få lov att avstå från att rösta i frågor där man inte har en egen åsikt som man vill föra fram.

Väljaren i Aktiv Demokrati har även rätt att disponera sin tid. Det kan dyka upp många frågor som engagerar men som man helt enkelt inte har tid att sätta sig in i. Det kanske rör sig om en omröstning om sitt eget bostadsområde som hålls under en tid då man är bortrest. Därför har alla väljare rätt att utse representanter för de frågor där man inte själv har tid eller kunskap men som ändå är viktiga för en själv. Dessa delegeringar av röstandet kan begränsas för att passa varje enskild väljares önskemål. De kan begränsas till en viss typ av frågor, så att man exempelvis kan ha en delegat i energifrågor, en annan i djurrättsfrågor, en tredje för sjukvårdsfrågor, osv. Den kan även begränsas till en viss period eller enligt andra faktorer. Väljaren kan när som helst ta till baka sin röst. När väljaren själv röstar räknas den rösten istället för delegatens.

Vem och vad som helst kan vara en delegat. Det är upp till väljaren att bestämma vem han/hon har förtroende för. En väljare kan exempelvis delegera till sin mor, sin syster, sin bror. Även föreningar, bloggare och politiska partier kan vara delegater. Framför allt kommer detta att ge utrymme för alla rörelser och upprop att få verkligt stöd genom att man kan delegera till dem i just den frågan, istället för att bara skriva på en lista.


E-demokrati

Jag kom till insikt för några månader sen att skillnaden mellan "sann direktdemokrati" och "representativ direktdemokrati" inte längre är relevant. Det är därför jag numera enbart skriver "direktdemokrati" istället för att hänvisa till någon speciell variant.

Förutsatt att vi har en e-demokrati med öppna system, finns det inte någon egentlig skillnad mellan de två varianterna. Med "öppna system" syftar jag på standardiserade och fria protokoll så som de som används på internet, så som exempelvis HTML och RSS. Se www.opengov.se för mer om detta.

Med en sålunda utvecklad överblickbarhet och transparens finns det möjlighet att bygga system och webbplatser som kan sammanställa förslag, argument, debatter, osv. Varje väljare kan via en sådan webbplats få en personligt sammanställning över hur hennes rådgivare tänker rösta i varje enskild fråga.

En rådgivare är en person som väljaren lyssnar på för att själv komma fram till en ståndpunkt i en fråga. Det kan vara vad som helst, så som en person, organisation eller ett politiskt parti. En del människor låter sig rådgivas av astrologi-program. Det viktiga här är att detta är något som händer idag och det är inte något vi kan hindra. Människor lyssnar på varandra och människor bedömmer varandras expertis. Öppna protokoll kommer att göra att vi kommer kunna ha rådgivare, oavsett om vi har det direkt via ett DD-parti eller via andra webbplatser.

Så vad är skillnaden mellan "sann direktdemokrati" och "representativ direktdemokrati" när en väljare kan gå in i ett system för att se hur den hon har förtroende för tänkt rösta, och sedan gå in i nästa system för att genomföra denna röst? Med öppna system kommer även detta att automatiseras så att detta kan ske direkt och automatiskt, utan att man ska behöva göra dessa moment för hand.


Min modell

Alla väljare har möjlighet att välja hur mycket tid man lägger på olika frågor. På vissa områden kanske man tycker att det funkar bra och man har tillit till att de som jobbar med det kan hantera besluten som kanske för det mesta är rutin. På andra områden har man kanske ett större intresse och engagemang och ägnar mer tid åt diskussioner och debatt.

Under årens gång kommer man i kontakt med olika frågor genom samtal med familj och vänner, via sociala forum, via bloggar och via annan media. Varje person kommer troligen ha mellan 10 och 100 olika delegater för olika frågor. Det mesta är för relativt små frågor och andra är för bredare frågor. De flesta kommer att vilja ha något av de gamla etablerade partierna som delegat, som ett sistahandsalternativ i de frågor som ingen av de andra delegaterna har en åsikt.

Säg exempelvis att det dyker upp en fråga där två av dina delegater röstar OCH att de röstar olika. Om du har valt dina delegater väl kommer det troligen främst vara i dessa frågor som det finns en anledning att ta mer tid på sig för att engagera sig i frågan. På så vis kan delegaterna vara ett sätt att sortera ut de riktigt intressanta frågorna.

När två delegater röstar olika notifieras du via e-mail, SMS eller på annat vis. När du går in på sidan får du en tydlig uppställning över den aktuella frågan och vad dina delegater och rådgivare röstar. Du får en sammanfattning överst på sidan. Därefter har du två kolumner. På höger sidan ser du alla delegater och rådgivare som röstat JA. På vänster sida ser du alla delegater och rådgivare som röstat NEJ. Var och en har givit ett sammanfattande argument. Du kan enkelt gå in i diskussionerna och inläggen för respektive part för att ta till dig de olika perspektiven. På så vis kan du själv komma fram till en åsikt och göra ett eget val. -- Du kommer alltid att ha god tid på dig att själv rösta efter den tid då dina delegater har deklarerat sin röst.

Om du har gott om tid för politik skulle du kanske ha både Moderaterna och Vänsterpartiet som delegater. Du kommer troligen inte behöva engagera dig i frågor där de två röstar LIKA, men i övriga frågor kan du gå in, se vad de har för perspektiv, och göra ditt egna val.


Skillnaden mot idag

Den största skillnaden mot idag, som jag ser det, är att vi släpper fram allt det engagemang, kunskap och kreativitet som finns i hela Sveriges befolkning. Alla som brinner för något kan också vara direkt delaktiga och påverka. Du behöver inte längre stå utanför och vifta med plakat. Du kan medverka i debatten på lika villkor.

Modern teknik gör att alla som vill kan deltaga i alla delar av processen i att ta fram förslag och rösta igenom dem. Arbetet behöver inte längre ske i små utskott. Processen kan till och med gå snabbare även när hundratusentals människor medverkar. Allt hänger på att använda teknologin på bättre sätt för att underlätta kommunikation. Politiska partier kommer snart helt att försvinna.

När alla har en verklig makt att påverka kommer de även att lyssna på andra i sin omgivning som har en fråga de brinner för. Det går att påverka genom att prata med alla i sin omgivning. Det kommer att bli mycket lättare att få ett personligt urval av vad som är på gång. Och det kommer att vara lättare att engagera sig. Vi kommer även att utöka detta engagemang utanför webben, genom många fler möten och samtal i lokaler runt om i landet, i olika storlekar. Idéer kan diskuteras med andra intresserade i små eller stora grupper i kommunhus, skolor och bibliotek. De kan även spridas till andra via film eller ljud eller text. "Politik" kommer att bli det nya folknöjet.

Med hopp om samarbete.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav pH7.3 » 2010-10-02 17.14

En bra sammanfattning som jag tror de flesta av oss skulle kunna skriva under på.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-10-02 17.49

Mkt bra skrivet!
Men hur såg brevet från Peter ut..?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav jonas » 2010-10-03 18.19

Oh. Min första bloggpost. :)
Kolla bloggen.
Gjorde ett par ändringar jämfört med denna versionen.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav jonas » 2010-10-04 20.27

Se gärna samtalet om delegering med Peter Ahlm på fb:
http://www.facebook.com/group.php?gid=104005932985313
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav joasi » 2010-10-04 20.44

Vem har gjort loggan? Den var snygg!
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav joasi » 2010-10-04 20.48

Vem är Emelie?
Hon har ju gjort en strålande FAQ. Kan vi kopiera den rakt av till nya hemsidan?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav joasi » 2010-10-04 20.52

joasi skrev:Vem är Emelie?
Hon har ju gjort en strålande FAQ. Kan vi kopiera den rakt av till nya hemsidan?

Aha! Det är i sin tur hämtat från direktdemokraterna. Alltså Anders Lönnfält. Vi kanske kan be att få tillstånd att publicera den på vår hemsida med tydlig länk till Direktdemokraterna?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav jonas » 2010-10-04 21.43

joasi skrev:Vem är Emelie?
Hon har ju gjort en strålande FAQ. Kan vi kopiera den rakt av till nya hemsidan?


Emelie är en vän till mig. Jag gjorde ett utkast på loggan och hon gjorde en mycket snyggare version. :-)

Vi bad om lov om att få använda FAQn.

Direktdemokraternas FAQ är bättre än de AD har. Se tråden om FAQ:
viewtopic.php?f=7&t=1245

Emelie har varit en ovärderlig hjälp för mig för att inse vad som behöver ändras inom Aktiv Demokrati.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav joasi » 2010-10-04 21.56

Ok, jag misstänker att du har gjort några försök att värva henne :-) Gör gärna några till.
Hoppas för övrigt att Anders vill återvända från sin exil snart. Tror att det här kanske kan börja arta sig till slut.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav jonas » 2010-10-04 22.01

joasi skrev:Ok, jag misstänker att du har gjort några försök att värva henne :-) Gör gärna några till.
Hoppas för övrigt att Anders vill återvända från sin exil snart. Tror att det här kanske kan börja arta sig till slut.


VI BEHÖVER STOCKHOLMARE - STAT!!!

Någon behöver prata med fler medlemmar från PopVox, IRL.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-10-04 23.58

jonas skrev:Oh. Min första bloggpost. :)
Kolla bloggen.
Gjorde ett par ändringar jämfört med denna versionen.


???
Länk till där du skriver om Popvox?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav jonas » 2010-10-05 00.06

Magnus Gustavsson skrev:
jonas skrev:Oh. Min första bloggpost. :)
Kolla bloggen.
Gjorde ett par ändringar jämfört med denna versionen.


???
Länk till där du skriver om Popvox?


Det här var inte om PopVox i sig. Det handlade om icke-skillnaden mellan direkt direktdemokrati och representativ direktdemokrati.
http://aktivdemokrati.wordpress.com/201 ... demokrati/

Det är väsentligt att ta upp för att hitta en gemensam väg med DemoEx och PopVox som inte använder delegater.

Därtill har vi ordväxlingen på fb:
http://www.facebook.com/posted.php?id=1 ... comments=1
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-10-05 00.50

jonas skrev:Se gärna samtalet om delegering med Peter Ahlm på fb:
http://www.facebook.com/group.php?gid=104005932985313


Bra att få igång en dialog!
Fast här blev det fel, va?
Jonas Liljegren Ja. Du behöver inte vara medlem i partiet för att rösta genom valsystemet.
8 hours ago · Like
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav fiddur » 2010-10-05 08.21

Magnus Gustavsson skrev:Fast här blev det fel, va?
Jonas Liljegren Ja. Du behöver inte vara medlem i partiet för att rösta genom valsystemet.
8 hours ago · Like


Heh, det är ännu en fråga att ta upp för stötning och blötning, som vi berört lite vagt ett par gånger; jag minns att det talades lite kort om redan på min första AD-info-träff i slottskogen sommaren 2009...

Jag skapar tråd om det :) Så: viewtopic.php?f=3&t=1250
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Ett svar till Peter Ahlm från PopVox

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-10-06 00.45

Ska man tro Robert så var det där ett utslag av egen vilja att styra oss andra, vilket tog sig uttryck i maktspråk i form av VI, trots att inget beslut föreligger på att man ska ha någon makt som ickemedlem.
Men så kinkiga kanske vi inte ska vara..
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Blogg



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π