Forum

Fler bloggare

Fler bloggare

Inläggav jonas » 2010-09-21 20.37

Det går att lägga till medarbetare till http://aktivdemokrati.wordpress.com/
Dessa kan föreslå blogginlägg för publicering.

Med denna funktion blir det lättare för medlemmar att blogga på ADs blogg.

Det går fortfarande bra att skriva här om ni vill blogga om något. Men den som redan är tillagd kan göra det direkt.

Så jag har lagt till ett antal personer nu, inkl MrPerfect72.

Men de bloggar som inte följer riktlinjerna kommer inte att publiceras.

Mitt perspektiv är att AD inte ska ta ställning i politiken. Så fort vi skriver något som kan tolkas som ett politiskt ställningstagande kommer det alltid finnas en rad potentiella anhängare som kan uppleva att AD är fel parti för dem.

Det finns många politiska frågor som man kan uppleva hänga samman med direktdemokrati. En sådan fråga är decentralicering. Men än en gång kan man mycket väl tänka sig många som vill stödja direktdemokrati men som kan ha en annan politisk åsikt om decentralicering. Därför bör vi åter igen hålla oss till kärnan. Ju mindre kärna, desto större samling.

Och inom ett direktdemokratiskt system kan vi ha obegränsat antal idéer om allt möjligt. Men dessa bör drivas som separata rörelser och grupper.

Säg exempelvis frågan om huruvida vi bör ge rösträtt till barn i ADs valsystem. Kampanjandet för detta kan ske via ett annat parti. När förslaget går igenom är det en del av AD. Inte dessförinnan.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Fler bloggare

Inläggav gilroitto » 2010-09-23 22.37

Får jag som icke AD-medlem, men som direktdemokrati och Aktiv Demokrati anhängare, skriva blogginlägg?

Hur sker publiceringkontrollen av inläggen på aktivdemokrati.wordpress.com samt den nya som ska ligga direkt på hemsidan? Jag är inte intresserad av om huruvida jag kan kuppa igenom inlägg med egna åsikter, snarare bekymrad av att bra inlägg som följer riktlinjerna ska behöva blandas och förknippas med paranoida inlägg, inlägg om interna partistrider, kvasi-religiösa flower power åsikter, ogenomtänkta oändligt långa raljerande texter osv.

Bloggen som den ser ut idag, är en stor bortstötningsfaktor för Aktiv Demokrati. Den luktar och känns verklighetsfrämmande, den ger en bild av en grupp som lever i en alternativ verklighet. Vad är det här för text? :

"Mitt val blir…

...
Landstingsvalet i Kronoberg

Margareta Fredriksson, undersköterska, Ljungby, Vänsterpartiet. Inte helt insatt, men jag antar att en undersköterska/healer/doktor borde veta hur landstinget ska prioritera. ...
"

Det stycket är bara ett litet exempel, det finns 100-tals värre stycken än det här. Jag tror ni för all framtid hårt bör döda spåret av denna historia när ni flyttar över till ny blogg. Jag skriver detta för att jag på riktigt bryr mig om att det ska gå bra för Aktiv Demokrati och för att jag ser ett hopp om dess framtid med de nuvarande förändringar som sker.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Fler bloggare

Inläggav robwe » 2010-09-23 22.45

Det tycker jag borde vara okej, det handlar ju bara om vem som skriver bra. Medlemskap borde egentligen bara vara förknippat med själva röstandet.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Fler bloggare

Inläggav fiddur » 2010-09-24 07.27

gilroitto skrev:Får jag som icke AD-medlem, men som direktdemokrati och Aktiv Demokrati anhängare, skriva blogginlägg?


För min del hade det varit helt okej, men vi håller på att lägga ner den gamla bloggen, och mitt förslag är att vi inte skall ha en samlad blogg under ADs namn. Däremot skulle jag kunna tänka mig länkande till blogginlägg som handlar om direktdemokrati, demokratiutveckling mm... Förslaget är dock inte färdigdebatterat. Det finns ju en annan variant, att vi har medlemsbloggar på ADs hemsida, men där varje medlem får ha sin egen blogg och det därmed blir mycket tydligare att medlemmen talar för sig själv och inte för partiet. Men jag är osäker på om det är tillräckligt; jag skulle fortfarande inte vilja se flera av de tidigare inläggen på ADs hemsida alls...
Dock tycker jag att de kan få finnas kvar som någon sorts historia. Den gamla bloggen kan döpas om så det blir tydligt, och länka till hemsidan.

Ett rent nyhetsflöde från AD skulle också vara rimligt, som bara handlar om AD specifikt, där vi t ex skulle kunna meddela att vi bildat en lokalgrupp i Göteborg och liknande.

Så, gilroitto, jag skulle föreslå att du skriver om direktdemokrati i en egen blogg, nämner det här, så skall jag i alla fall föreslå att vi länkar till relevanta blogginlägg. Dock vill jag inte se en automatisk inplockning av bloggar som den vi hade från knuff.se, som ofta fick löjligt innehåll.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Fler bloggare

Inläggav joasi » 2010-09-24 09.04

Som nybliven medlem (? väntar fortfarande på bekräftelse) så kan jag i och för sig också uppmana gil att söka medlemskap igen. Jag tycker för min del att de senaste förändringarna i partiet varit tillräckligt positiva för att jag ska ta det steget, även om det är långt kvar i demokratiseringsprocessen.

Håller med fiddur om att ett nyhetsflöde vore bra, men en blogg kan nog också ha sin funktion. Jag skulle hellre se att vi väljer in ett antar bloggare som vi tycker är välformulerade och har bra infallsvinklar, och ger dem lite friare händer än nu, än att vi utesluter bloggare först efter att de har skrivit en massa skräp i bloggen. Kanske att vi till att börja med har en ansvarig bloggare och att övriga kandidater till posten som bloggare förmedlar sina alster till denne (men med egen signatur naturligtvis). När en kandidat har skrivit ett antal poster kan vi sedan välja in denne som ordinarie bloggare om vi tycker att han/hon håller måttet.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Fler bloggare

Inläggav jonas » 2010-09-25 22.11

gilroitto skrev:Bloggen som den ser ut idag, är en stor bortstötningsfaktor för Aktiv Demokrati. Den luktar och känns verklighetsfrämmande, den ger en bild av en grupp som lever i en alternativ verklighet.


Exakt min åsikt också.

Jag skulle vilja ta bort all skit från bloggen. Dock har vi kommit fram till att de nya reglerna (vilka borde varit en självklarhet hela tiden) bara ska gälla inläggen från och med genomröstandet den 9/9 2010.

Men å andra sidan kommer vi kunna distansera oss från de gamla inläggen i och med att vi tar den nya bloggen i bruk.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Fler bloggare

Inläggav jonas » 2010-09-25 22.28

jonas skrev:Jag skulle vilja ta bort all skit från bloggen. Dock har vi kommit fram till att de nya reglerna (vilka borde varit en självklarhet hela tiden) bara ska gälla inläggen från och med genomröstandet den 9/9 2010.


Nej vänta nu. 9/9 var när jag blev blogadmin.

Reglerna för bloggen gick igenom 2010-08-16.
Nu har jag rensat bort det värsta fram till 16/8.

Säg till om det är något mer fram till 16/8 som bör tas bort.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Fler bloggare

Inläggav jonas » 2010-09-25 22.37

gilroitto skrev:Får jag som icke AD-medlem, men som direktdemokrati och Aktiv Demokrati anhängare, skriva blogginlägg?


Jag har lagt till dig som medarbetare på bloggen nu.

Välkommen. :)

Blogginlägg ska handla specifikt om AD eller direktdemokrati och får inte ha några politiska ståndpunkter utöver vad som finns i ADs partiprogram.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Fler bloggare

Inläggav gilroitto » 2010-09-26 22.58

Oj, tackar.

Sömotorsökning på Mona Sahlin ger tydligen bra träffa på bloggen, och ger över 20 läsningar per dag på:
http://aktivdemokrati.wordpress.com/201 ... na-sahlin/

Jag vill inte raljera mer, men jag väntar med att skriva på bloggen tills all denna historia är borta.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Fler bloggare

Inläggav jonas » 2010-09-26 23.24

gilroitto skrev:Sömotorsökning på Mona Sahlin ger tydligen bra träffa på bloggen, och ger över 20 läsningar per dag på:
http://aktivdemokrati.wordpress.com/201 ... na-sahlin/

Jag vill inte raljera mer, men jag väntar med att skriva på bloggen tills all denna historia är borta.


Från 9:e januari. :-(

Jag lägger upp en omröstning för att ta bort äldre material.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Fler bloggare

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-30 17.50

jonas skrev:
gilroitto skrev:Sömotorsökning på Mona Sahlin ger tydligen bra träffa på bloggen, och ger över 20 läsningar per dag på:
http://aktivdemokrati.wordpress.com/201 ... na-sahlin/

Jag vill inte raljera mer, men jag väntar med att skriva på bloggen tills all denna historia är borta.


Från 9:e januari. :-(

Jag lägger upp en omröstning för att ta bort äldre material.


:-) Det aer lite som att saega, jag skriver inte paa Newsmill om Per Gudmundsson skriver daer.
Samtidigt laenkar du till den, Jonas, och oekar daemed postens relevans i google nu. Posten aer relevant foer "Mona Sahlin" och verkar ju absolut ha ett innehaall som intresserar folk. Man kan ju tro att du jobbar foer Mona eller Bilderbergruppen som vill ta bort den, samtidigt emot dem om du misslyckas. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Blogg



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π