Forum

Kamrat 4 %

Kamrat 4 %

Inläggav rtordon » 2010-08-02 11.30

Jag har en draft på en text här.
Vet inte om den vinner på en massa länkar till regeringsformen och riksdagens hemsida kanske :?
Vad tycker ni?

Rubrik: Kamrat 4 %
Argumenten för 4 %-spärren till riksdagen går ut på att skapa breda allianser av stora partier som ger stabilitet i beslut och överenskommelser. Att småpartier inte kommer till tals i riksdagen, eller att väljarnas möjlighet att välja ett parti som representerar deras åsikt, begränsas, är ett pris som spärrförespråkarna tycker verkar rimligt. Man reducerar alltså medvetet demokratin, i syfte att skapa ett smidigt beslutsklimat. Frågan är om det är funktionellt? Blir det mer stabilitet i den förda politiken av att stänga ute småpartier? Jag är inte övertygad. Nästa fråga är om det är värt det? Förstår vi hur mycket 4 %-spärren egentligen begränsar demokratin? Jag är inte övertygad om det heller.

Lek med tanken att tröskeln för representation i riksdagen var en enda ledamot. Alltså en 349-del av rösterna, vilket skulle bli ungefär 0,3 %. Hur skulle det se ut? Det skulle naturligtvis inte gå att få representation i alla utskott för ett parti med bara en enda ledamot. Men visst skulle ledamotens åsikt kunna tillvaratas i alla fall? Till syvende och sist kokar allt beredningsarbete i och utanför utskotten ner till ett förslag till beslut. Ett förslag som man sedan kan bifalla eller avslå. Då fungerar vår fiktive 0,3 %-representant som vilken annan ledamot som helst. Hon eller han måste ta ställning till förslaget på samma villkor som alla andra. Jag kan inte se varför det skulle bli svårare att fatta ett beslut bara för att åsiktsklustren blir mindre? Lobbyarbetet för att i förväg garantera att ett förslag har majoritetsstöd blir naturligtvis rejält mycket svårare, men det har ju bara betydelse om man vill ha ”lobbykrati”, vilket inte nödvändigtvis har med demokrati att göra, eller?

Lek med en annan tanke: Bara partiledarna till partier som klarar 4 %-spärren bildar riksdag. Antalet ledamöter krymper med nuvarande partiuppsättning från 349 till 8. För att förhindra dött lopp i omröstningar får den koalition som bildar regering en extra ledamot, alltså totalt 9 ledamöter, om det behövs för att få udda antal röster i parlamentet. Skulle en sådan riksdag skilja sig funktionellt i något avseende från den riksdag vi har idag? Nej, jag är rädd för att det skulle fungera ungefär likadant, tragiskt nog.

Argumenten för en småpartispärr vilar på en myt om att det skulle bli svårt att fatta beslut om fler skulle behöva komma överens. I verkligheten är det faktiskt 349 ledamöter som behöver komma överens, oavsett om man har en 4 %-spärr eller inte. Kan den verkliga anledningen till att man vill ha en 4 %-spärr vara att man vill kunna fatta beslut med garanterat utfall? Att regeringen vill veta att ett förslag kommer att gå igenom när man lägger det, vilket man kan om man vet hur alla ledamöter kommer att ställa sig i förväg. Vilket i sin tur reducerar riksdagen till ett regeringens marionettkabinett…

Det enda som 4 %-spärren tillför politiken, som jag ser det, är förutsägbarhet. Vilket man naturligtvis kan hävda är en komponent i stabilitet, om man vill. Priset vi betalar är att demokratin blir satt ur spel. Folkets vilja representeras inte av någon, men de röstande medborgarnas makt, representeras av de partistyrelser som klarar att mobilisera minst 4 % av väljarna. Är det tillräckligt bra demokrati? Nej, inte för mig.

Vad tycker du? Behövs spärren mot småpartier? Skulle politiken må bra av att nya partier lättare kunde komma in i riksdagen? Eller vore det lika bra med en niomannariksdag? Tyck till i vårt forum eller direkt här på bloggen, vi vill gärna höra din åsikt i frågan. Håller du med mig? Skriv då ”Aktiv Demokrati” på en blank valsedel i valet i september.

/Rikard Tordön
Bifall mitt förslag om skapandet av Politainment, -framtidens revolutionerande system för förstärkning av samhällsengagemang! Rösta här: http://ad.alternativ.se/
rtordon
 
Inlägg: 103
Registrerad: 2010-04-06 20.26
Ort: Linköping

Re: Kamrat 4 %

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-02 13.02

Tycker det var intressant men svaarlaest. Det gaar att foerenkla.
Kanske ska du laegga in ett foerslag om att skapa ett nytt "demokratiskt initiativ"? (soek i och laenka ur bloggen)
Laenka till aktuella tidningsartiklar och bloggar i aemnet, och rosa dem gaerna, annars faar du inte lika maanga laesare och tillbaka-laenkningar! Anvaend trackback!
Kolla i statistiken saa kan du jaemfoera med mina artiklar!
laenka laenka laenka till aktuella saker och bloggar, rtordon!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Kamrat 4 %

Inläggav rtordon » 2010-08-02 13.56

MrPerfect72 skrev:Tycker det var intressant men svaarlaest. Det gaar att foerenkla.
Kanske ska du laegga in ett foerslag om att skapa ett nytt "demokratiskt initiativ"? (soek i och laenka ur bloggen)
Laenka till aktuella tidningsartiklar och bloggar i aemnet, och rosa dem gaerna, annars faar du inte lika maanga laesare och tillbaka-laenkningar! Anvaend trackback!
Kolla i statistiken saa kan du jaemfoera med mina artiklar!
laenka laenka laenka till aktuella saker och bloggar, rtordon!


Okej. Jag ska försöka förenkla och hitta relevanta angränsande ställen att länka till. Men här tar jag gärna emot konkreta tips, för jag läser faktiskt inte en enda blogg.
Bifall mitt förslag om skapandet av Politainment, -framtidens revolutionerande system för förstärkning av samhällsengagemang! Rösta här: http://ad.alternativ.se/
rtordon
 
Inlägg: 103
Registrerad: 2010-04-06 20.26
Ort: Linköping

Re: Kamrat 4 %

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-02 16.29

Kolla in mina och magnus inlaegg! Om du laenkar aftonbladet rekommenderar jag att du skickar ett mail till kontakt@aktivdemokrati.se saa pingar jag eller magnus med bloggens login-uppgifter asap.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Kamrat 4 %

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-02 17.26

Du hade ju en bloggpost om hur man bloggar effektivt, Martin!
Jag hittar den inte nu, var är den?
Att blogga effektivt är mkt viktigt, Rtordon, det är halva jobbet att länka till andra, relevanta bloggar o artiklar!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Kamrat 4 %

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-03 06.23

jassaa? Jag vet att jag gjorde en om bloggportaler som jag vet att du hade nytta av foer att goera denna blogg mer vaelbesoekt. google "bloggportaler aktivdemokrati"
http://aktivdemokrati.wordpress.com/200 ... gportaler/
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Kamrat 4 %

Inläggav rtordon » 2010-08-03 10.59

Ska kolla på några av de portaler du listar MrPerfect, när jag får tillfälle. Jag har nu länkat med källhänvisningar och putsat bort en del av det som kunde ses som ostyrkta faktauttalanden. Sen publicerade jag. Att länka till andra bloggar får komma i andra echelongen i min bloggutveckling. Naivt kanske, men jag trodde att bloggeri handlade om att dela med sig av sina dagsaktuella funderingar och reflektioner. Att det finns en hel taktik med tekniker för att generera mer trafik, utöver att skriva bra texter hade jag nog inte förstått. Och jag är inte alls övertygad om att jag gillar det sättet att uttrycka mig, men det kanske är en vanesak.

Jag försöker skriva utifrån ett eget Sokratiskt logiskt resonemang. Inte att kommentera andra bloggposter i min egen bloggtext. Tilltyckande kan vara befogat ibland, men jag uppfattar det som tungläst när en text är fullmatad med värderande omdömen. Inte för att jag själv alltid lyckas, men mitt ideal är att driva en tes med ett logiskt resonemang som involverar läsaren, utan en massa värdeuttryck som kan verka onödigt agiterat eller avståndstagande.
Bifall mitt förslag om skapandet av Politainment, -framtidens revolutionerande system för förstärkning av samhällsengagemang! Rösta här: http://ad.alternativ.se/
rtordon
 
Inlägg: 103
Registrerad: 2010-04-06 20.26
Ort: Linköping

Re: Kamrat 4 %

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-04 04.06

rtordon skrev:Ska kolla på några av de portaler du listar MrPerfect, när jag får tillfälle. Jag har nu länkat med källhänvisningar och putsat bort en del av det som kunde ses som ostyrkta faktauttalanden. Sen publicerade jag. Att länka till andra bloggar får komma i andra echelongen i min bloggutveckling. Naivt kanske, men jag trodde att bloggeri handlade om att dela med sig av sina dagsaktuella funderingar och reflektioner. Att det finns en hel taktik med tekniker för att generera mer trafik, utöver att skriva bra texter hade jag nog inte förstått. Och jag är inte alls övertygad om att jag gillar det sättet att uttrycka mig, men det kanske är en vanesak.

Jag försöker skriva utifrån ett eget Sokratiskt logiskt resonemang. Inte att kommentera andra bloggposter i min egen bloggtext. Tilltyckande kan vara befogat ibland, men jag uppfattar det som tungläst när en text är fullmatad med värderande omdömen. Inte för att jag själv alltid lyckas, men mitt ideal är att driva en tes med ett logiskt resonemang som involverar läsaren, utan en massa värdeuttryck som kan verka onödigt agiterat eller avståndstagande.


Svarade i en av dina blogposter eftersom forumet ballade ur. Nej. Sorry. Laenken som jag gav var endast relevant foer Magnus, som bloggadmin, i detta fall, inte foer dig.

Bara foer du goer en laenk behoever du inte tycka till naagot eller citera, aeven om det kan vara trevligt ibland (mer i en av dina bloggposter...som jag antar att du laeser kommentarerna i och besvarar ibland)

Det handlar inte om att generera trafik men om att laenka till relevanta saker som anknyter. Den som gillar andra partier och beroer aemnet demokrati och direktdemokrati aer relevanta och ska absolut kopplas till oss eftersom en laesare som gillar deras poster mycket vael kan vara intresserade av oss.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Kamrat 4 %

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-05 22.21

MrPerfect72 skrev:jassaa? Jag vet att jag gjorde en om bloggportaler som jag vet att du hade nytta av foer att goera denna blogg mer vaelbesoekt. google "bloggportaler aktivdemokrati"
http://aktivdemokrati.wordpress.com/200 ... gportaler/


Nej, det var inte den bloggposten!
En där du förklarade hur man bär sig åt.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Kamrat 4 %

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-05 22.27

Rtordon, Det viktiga i bloggosfären är att bli läst.
Först då kan fler länka till dig, och skapa ännu mer trafik.
Tills dess får man försöka hjälpa knuff att hitta relevanta inlägg.
Det är anledningen till att man bör väva in länkar till andra, eller medias bloggar. Är länkarna relevanta så gör man inget fel,
man bara talar om att man har en kanske liknande, eller annorlunda vinkel på ett aktuellt ämne.
Jag vet att det är svårt i början, men i princip brukar jag faktiskt skriva mitt inlägg först, och sedan ägna en bra stund åt att söka andra bloggar eller artiklar, och väva in länkar till dem i texten, eller skicka trackbacks.
Det hjälper andra bloggare att få läsare, och mig själv.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Kamrat 4 %

Inläggav rtordon » 2010-08-06 07.27

Magnus Gustavsson skrev:Jag vet att det är svårt i början, men i princip brukar jag faktiskt skriva mitt inlägg först, och sedan ägna en bra stund åt att söka andra bloggar eller artiklar, och väva in länkar till dem i texten, eller skicka trackbacks.

Tack för tipsen Magnus! (och MrPerfect). Min learning curve är lite långsam och framför allt är min inlärda vana att skriva debattartiklar där mitt budskap i naken text betyder allt stark, så det tar lite tid och jag måste bygga på med länkar till källor och länkar till andra bloggar lite etappvis. Men det kommer! Precis som jag hade svårt för tanken på delegering av röster i början, men som jag nu ser finessen med, likadant känner jag inför att länka till likasinnade. Det känns lite som om man lutar sig mot majoritetsargument för att rättfärdiga sin sak. "Jag tycker så här och det måste vara rätt för det tycker hon och han och alla andra också". Men jag kommer nog över det också :wink: Men bloggtekniskt förstår jag vitsen med att kors- och cirkellänka till andra.

Jag kommer att i ökande grad använda dessa tekniker i mina blogginlägg. Men som jag har påpekat i någon annan tråd, så kommer jag att blogga under egen flagg, på egen domän, i fortsättningen. Partiet AD har mina fulla sympatier, men mitt tålamod med Martins beteende är slut sedan en tid tillbaka. Skadan han orsakar på mitt anseende, mitt humör och min tid, väger tyvärr tyngre än min vilja att bidra till partiets tillväxt.
Bifall mitt förslag om skapandet av Politainment, -framtidens revolutionerande system för förstärkning av samhällsengagemang! Rösta här: http://ad.alternativ.se/
rtordon
 
Inlägg: 103
Registrerad: 2010-04-06 20.26
Ort: Linköping

Re: Kamrat 4 %

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-06 07.59

rtordon skrev:Det känns lite som om man lutar sig mot majoritetsargument för att rättfärdiga sin sak.


Inget hindrar att du tar med oliktaenkandes argument foer objektivitetens skull. Jag laenkar ibland till helt rabiata bloggar foer att jag vill att de ska laesa partiets blogg och en annan vinkling.

rtordon skrev:Men som jag har påpekat i någon annan tråd, så kommer jag att blogga under egen flagg, på egen domän, i fortsättningen. Partiet AD har mina fulla sympatier, men mitt tålamod med Martins beteende är slut sedan en tid tillbaka. Skadan han orsakar på mitt anseende, mitt humör och min tid, väger tyvärr tyngre än min vilja att bidra till partiets tillväxt.


Mer internettrolling? Agressiv, offer, hjaelpare, apatisk. Jag har faktiskt varit snaell mot dig och tagit undan det som kan vara pinsamt foer dig fraan allmaen insyn. Trodde en psykolog stod oever detta? Har vi naagra hjaelpare som vill rycka in och attackera moderatorn nu? :lol:
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Kamrat 4 %

Inläggav pH7.3 » 2010-08-06 08.44

Som vanligt missar [MrPerfect72] det väsentliga, att han har jagat bort en stor resurs från AD.

[Anvaend folks alias i forumet! Ingen skada skedd denna gaang. Jag aer offentlig. /MrPerfect72]
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Kamrat 4 %

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-06 09.10

pH7.3 skrev:Som vanligt missar MrPerfect72 det väsentliga, att han har jagat bort en stor resurs från AD.

Daer kom hjaelparen. Rtordon har givetvis ingen del i det hela. Rtordon aer oskyldiga Bambi och jag aer den blodtoerstige Tigern. :lol: Och INGEN har trollat med Aktiv Demokrati's forum! :lol: Alla aer oskyldiga utom MrPerfect72
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Kamrat 4 %

Inläggav pH7.3 » 2010-08-06 09.17

Martin själv tycker inte att det är något problem att använda sig av folks riktiga namn.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Kamrat 4 %

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-06 09.51

pH7.3 skrev:XXXXX [Mrperfect72] själv tycker inte att det är något problem att använda sig av folks riktiga namn.

[Moderatorn varnar haermed pH7.3 av ren princip.
Det aer inte tillaatet att koppla folks Alias till deras namn i sina poster. Jag skrev en artikel om en persons fullstaendigt offentliga artikel paa internet och kopplade inte detta till personens alias. Personen sjaelv valde att svara med sitt alias som inte heller kan kallas foer "alias". Laaser dessutom traaden eftersom bloggposten aer publicerad och traaden nu enbart trollas med offtopic av pH7.3 och Rtordon.]
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Blogg



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π