Forum

Vad ska få skrivas på bloggen??

Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-06-05 13.43

Den senaste tiden har framförts av en del medlemmar att vi borde styra upp vad som skrivs på ADs blogg.
Frågan är alltså om det ska vara mer reglerat än nu, dvs : viewforum.php?f=104
Jag lämnar ordet fritt..
Hoppas vi snart, Inom 2 veckor, kan starta en omröstning om nya regler gällande både inläggens innehålll, vilka som ska ha direkt access till bloggen, och vilka modereringsregler som ska gälla där.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-06-05 13.50

Personligen tycker jag ett par viktiga principer ska slås fast:

1. Samma modereringsregler som för ADs forum ska gälla på partiets blogg. Detta då det är viktigt att erbjuda fri debatt och skilja oss från ett stort antal politiserade bloggar där kommentarer som inte håller med bloggpostens författare editeras eller helt sonika modereras bort helt, utan insyn från utomstående eller allmänhet.
2. Ämnena för bloggposterna skall ha tydlig koppling till ADs ideer om direktdemokrati, men givetvis även till exempel på missförhållanden som man kan anse är en följd av det rådande representativa systemet, eftersom detta trots allt är vad ADs måste argumentera emot om vi ska komma någonstans.

Någon som är emot dessa två principer till att börja med?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-06-06 16.32

Har lagt till en disclaimer till höger på bloggen i tydlig orange färg nu..:

Denna blogg…
...skrivs av medlemmar i partiet Aktiv Demokrati. Personliga åsikter hos de enskilda skribenterna behöver nödvändigtvis inte delas av andra medlemmar, eller vara partiets officiella ståndpunkt.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav MrPerfect72 » 2010-06-06 16.49

1. Samma modereringsregler som för ADs forum ska gälla på partiets blogg. Detta då det är viktigt att erbjuda fri debatt och skilja oss från ett stort antal politiserade bloggar där kommentarer som inte håller med bloggpostens författare editeras eller helt sonika modereras bort helt, utan insyn från utomstående eller allmänhet.


Nu aer inte detta riktigt samma sak som ett forum.

Bloggaren har tagit sig tid i partiets intresse och har lagt ner mycket tid paa sitt alster och foertjaenar att kunna moderera bort ovidkommande kommentarer. Seriositet, relevanta inlaegg och laenkar som har relevans och behaaller fokuset ska premieras. Det gynnar verkligen partiet och diskussionen och bloggaren.

... Jag menar att saa laenge kommentatorn paa en bloggpost haaller sig till aemnet och bidrar med relevanta argument foer eller emot inlaegget saa finns det all anledning att godkaenna inlaeggen aeven om man inte gillar dem och en laenk till avsaendarens websida eller relevanta laenkar foer blogposten ser jag absolut inte som en bra sak att premiera.

Oenigheter om procedurer etc. i kommentarerna kan ocksaa strykas anser jag eftersom det inte aer konstruktivt och inte ger en bra bild av partiet. (jfr David Icke - The Big Picture) Oenigheter ska direkt kanaliseras om till mail och forumstraadar som denna som konstruktivt hanterar meningsskiljaktigheterna och foersoeker finna foerstaaelse och enighet.

2. Ämnena för bloggposterna skall ha tydlig koppling till ADs ideer om direktdemokrati, men givetvis även till exempel på missförhållanden som man kan anse är en följd av det rådande representativa systemet, eftersom detta trots allt är vad ADs måste argumentera emot om vi ska komma någonstans.


Jo. Det mesta som sker i politiken kan kopplas till att vi alla borde verka foer mer demokrati tillsammans. Vi har ett ansvar att binda samman punkterna aat folket saa de kan se helheten. Saa de kan se elefanten i soffan. (jfr David Icke - The Big Picture) Utan att kommentera samtiden blir vi helt enkelt inte trovaerdiga.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-06-13 14.34

Ingen annan som har några synpunkter?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav MrPerfect72 » 2010-06-14 06.45

En annan aspekt aer att folk inte vill prenumerera paa poster som herjas vilt av troll eftersom de vaerderar sin tid, alltsaa borde vi ha en viss moderering av vaara egna bloggposter och att kommentarerna godkaenns eller aatminstone modereras innan publicering inligt bloggarens riktlinjer som givetvis kan vara vael kaenda foer alla som vill kommentera. D.v.s. inte illvilligt godtycke som ex. Jinge eller Norah for you. En nyttig balans helt enkelt. Moderering med info om anledningen.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav jonas » 2010-06-14 07.24

Varför inte låta respektive medlem ha sin egen oberoende blogg så kan vi slippa problemet med objektivitet.

Man kan fortfarande tagga sina inlägg med aktiv demokrati eller direktdemokrati som nyckelord.

Och de som är bra nog kan inkluderas i en planet-ad, eller liknande aggregering.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav jonas » 2010-06-14 07.29

Magnus Gustavsson skrev:1. Samma modereringsregler som för ADs forum ska gälla på partiets blogg. Detta då det är viktigt att erbjuda fri debatt och skilja oss från ett stort antal politiserade bloggar där kommentarer som inte håller med bloggpostens författare editeras eller helt sonika modereras bort helt, utan insyn från utomstående eller allmänhet.
2. Ämnena för bloggposterna skall ha tydlig koppling till ADs ideer om direktdemokrati, men givetvis även till exempel på missförhållanden som man kan anse är en följd av det rådande representativa systemet, eftersom detta trots allt är vad ADs måste argumentera emot om vi ska komma någonstans.


Personligen är jag i regel emot regler.

Jag tycker att det mesta som skrivits på bloggen är dålig reklam för AD.
Och jag tror inte att andra regler kan ändra på det.
Det går inte riktigt att tvinga fram en positiv anda.

Ram-regler så som de ovan kan vara okej. Men de är inte tillräckliga.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav MrPerfect72 » 2010-06-15 13.29

Varför inte låta respektive medlem ha sin egen oberoende blogg så kan vi slippa problemet med objektivitet.

Ett direktdemokratiskt val givetvis. Jag tycker dock personligen att Magnus ide om en gemensam blogg aer en helt utmaerkt ide eftersom ju fler som bloggar parallellt desto fler traeffar faar vi och desto hoegre hamnar vi i bloggportalerna.

Man kan fortfarande tagga sina inlägg med aktiv demokrati eller direktdemokrati som nyckelord.

Det behoever vi absolut fler som goer.

Och de som är bra nog kan inkluderas i en planet-ad, eller liknande aggregering.

???

Personligen är jag i regel emot regler.

Det aer nog de flesta maenniskor tills de faar en minaret utanfoer foenstret som ropar ut boener fem ggr om dagen... sekulaera muslimer (och sannolikt ocksaa en del troende) inberaeknade.

Jag tycker att det mesta som skrivits på bloggen är dålig reklam för AD. Och jag tror inte att andra regler kan ändra på det. Det går inte riktigt att tvinga fram en positiv anda.

Jag tycker att det vore mer motiverat med en positiv kommentar. Magnus har gjort sitt foer att partiet ska synas och han har gjort ett bra jobb tycker jag. Om vi alla ger oss katten paa att ge en positiv bild av partiet genom att hjaelpa varann med texterna och laera varann retorikens konst i att angripa problemet och samtidigt komma ut med positivitet och bra loesningar.

Ram-regler så som de ovan kan vara okej. Men de är inte tillräckliga.

Ramregler aer du alltsaa positiv till. Bra. Med ramregler kan vi moderera utan att folk blir foerbannade och vi kan samtidigt foerklara vaara modereringar. Personligen undrar jag om vi inte borde moderera kommentarer innan publicering som de flesta andra goer.


Som jag ser det har vi alltsaa foeljande att votera om:

1a. Huruvida bloggen ska ges fler inlaegg, eller ej.
1b. Huruvida laenk ska tas bort till bloggen fraan foerstasidan eller ej.

2. Ska vi ha foeljande Ramregler foer att skriva i bloggen:

- Bloggposterna skall ha tydlig koppling till ADs ideer om direktdemokrati, men givetvis även till exempel på missförhållanden som man kan anse är en följd av det rådande systemet, eftersom detta trots allt är vad ADs måste argumentera emot om vi ska komma någonstans.

3. Ska vi ha foeljande ramregler foer att kommentera i bloggen:

- Moderering sker i syfte att ge bloggen ett snyggt och laesvaert utseende som kan locka till fortsatt laesning. Bloggaren kan fritt moderera med kommentar om anledningen inom hakparentes. ex. [Modererat - Vill ej goera reklam foer hets mot folkgrupp i mina bloggposter. /Bloggarens alias] eller [Modererade eftersom kommentaren inte hade med aemnet att goera. /Bloggarens alias]

4. Ska moderering ske av kommentarer innan eller efter publicering.

Mer?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav jonas » 2010-06-22 17.16

Det finns tusentals spännande saker som händer när det gäller direktdemokrati, e-demokrati, deltagardemokrati, osv.
En blogg som ENBART handlar om direktdemokrati kan ha tillräckligt med material för flera poster per dag.

Jag tycker att;

1. ADs blogg ska enbart handla om direktdemokrati i dess olika former och vad som händer på det området.

2. Bloggen får inte vara kommentarer på politiken i övrigt eller aktulla händelser inom politiken. Ej heller missförhållanden inom politiken som ett DD-system skulle kunna tillrättalägga.

Bloggar med politiskt ställningstagande får ske privat under eget namn. Inget annat.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-06-22 20.14

jonas skrev:Det finns tusentals spännande saker som händer när det gäller direktdemokrati, e-demokrati, deltagardemokrati, osv.
En blogg som ENBART handlar om direktdemokrati kan ha tillräckligt med material för flera poster per dag.

Jag tycker att;

1. ADs blogg ska enbart handla om direktdemokrati i dess olika former och vad som händer på det området.

2. Bloggen får inte vara kommentarer på politiken i övrigt eller aktulla händelser inom politiken. Ej heller missförhållanden inom politiken som ett DD-system skulle kunna tillrättalägga.

Bloggar med politiskt ställningstagande får ske privat under eget namn. Inget annat.


Det låte ju bra.
Jag förslår att du börjar bloggposta eller länka till lämpligt material i denna tråd så vi får en uppfattning om saken.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav jonas » 2010-06-22 21.49

Förslag på innehåll ska kanske lämpligen skrivas i annan tråd. Men här är en sökning på direktdemokrati i google news, som enbart listar nyheter från senaste veckan;

http://news.google.com/news/search?pz=1 ... b=q&cf=all

Så bara det borde ge material nog.

Därtill har vi enormt mycket material som vi skulle kunna rapportera på som byggts upp under åren. Så som det som finns här;
* http://www.world-wide-democracy.net/links.php
* http://democracy.mkolar.org/DDlinks.html

Nyligen hittade jag en förening från Göteborg som tydligen implementerat ett RDD-system;
http://www.vivarto.com/tiki-index.php?page=Nornorna&bl

Och bara att hänga med på allt som händer inom "open source gouvernment", "particapatory democracy" och "e-democracy", inom forskning och olika projekt runt om i världen, ger ännu mer.

Och vi har ju knappt ens börjat blogga om allt som händer i valkampanjerna hos PopVox och DemoEx!!!
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav jonas » 2010-06-23 01.32

Och som ni ser går det att prenumerera på sökningar i Google news.

Jag gjorde en koll på nya artiklar om direktdemokrati (på svenska) och hittade denna, som nämner AD:
http://norran.se/asikter/ledare/article1061030.ece

Och förrutom allt detta så ska vi väl såklart blogga om vår egen valkampanj också?


Så lägg övrigt bloggande, med politiska åsikter, på privata bloggar. Det går ju fortfarande att märka upp inläggen med nyckelord för att exempelvis finnas med vid sökning på alla bloggar om AD.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Vad ska få skrivas på bloggen??

Inläggav MrPerfect72 » 2010-06-23 08.00

Det ena utesluter absolut inte det andra och tillsammans kan de ge en enormt bar synergieffekt tror jag.
Det aer bara att skaffa ett konto i bloggen och saetta igaang, foer den som vill skriva om det du vill att vi ska skriva om, Jonas! ;-)
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Blogg



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π