Forum

Säkra passwords

Säkra passwords

Inläggav gilroitto » 2008-08-14 16.28

På jobb och hemma brottas vi med att vi måste hålla reda på passwords och koder till många olika ändamål. Dessutom kanske vi vill ha säkra passwords för att kryptera våra e-mail. Säkerhetsbristerna är:
- Vi återanvänder passwords
- Vi skriver ner passwords
- Vi väljer enkla passwords baserade på namn och ord

2 sätt finns att förbättra läget:
- Password manager. Ett program för att kryptera alla dina andra password, så du behöver bara hålla reda på passwordet till password managern.
- Långa meningar med tecken och siffror. Man kan skapa roliga meningar som gärna innehåller tecken och siffror, t ex "13 är talet innan 14", "ananas innehåller 3 a:n", "Punkt är tecknet .", "3<<1==6" osv. Dessas långa meningar som är lätta att komma ihåg är ohyggligt svåra att knäcka. Synd bara att många ställen inte tillåter t ex mellanslag eller space i password. "13_är_talet_innan_14" eller liknande kan då användas.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Säkra passwords

Inläggav MrPerfect72 » 2008-08-14 19.58

Menar du att "bajs" och "bajsbajs" inte duger? :lol:

Jag krypterar mitt password med bitar ur hemsidans namn. På så vis är mitt password alltid olikt och ändå lätt att komma ihåg.

Ex. Stor bokstav "A" som i aktivdemokrati + de tre sista bokstäverna i hemsidenamnet baklänges "ita"x2 + valfria siffror kan bli "Aitaita314" och man kan givetvis kryptera mer än så. 8)
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Utanför ämnet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π