robwe skrev:Till att börja med så förstår jag inte varför en prioritetsröstning ska behöva ha en deadline alls?
Jag håller med. Omvänd dagordning (jag föredrar den termen eftersom för mig "kontinuerlig" innebär ständigt pågående utan slutpunkt - dvs så som vi vill hantera prioröstning) är inte tillämplig i det fallet.
robwe skrev:Jag tror inte att någon enskild person ska kalibrera systemet alls, utan att man avgör demokratikonstanten direkt genom en medianomröstning. Alla medborgare får vara med och trycka på gasen, dra i bromsen för systemet.
Absolut. Problemet är att jag tror inte att det kommer att räcka med en variabel för att få fram ett önskat beteende hos funktionen. Ytterligare några möjliga variabler att kallibrera är:
• R, representativitet (0..1): Om det är satt till 1 så innebär det att den grupp som röstar ja eller nej i en omröstning kan antas representera hela befolkningen. Om det är satt till 0 så antas resten av befolkningen ha åsiktsfördelningen 50/50 i alla frågor.
• H, halveringtid (0..∞): Hur många dagar det ska ta för det momentana stödet vid en viss tidpunkt att halvera sin inverkan på det ackumulerade stödet. 0 innebär att bara det momentana stödet används.
Ytterligare en nödvändig parameter är bordläggningstid. Annars kommer ju gamla förslag så småningom att flyta upp till ytan och korka igen systemet.
Och för varje ny variabel ökar komplexiteten
robwe skrev:Dessutom så tror jag inte alls att delegering ensamt kommer att lösa problemet med att det blir för många förslag för varje enskild att rösta på.
Nej, men det finns många andra metoder att begränsa mängden förslag:
http://wiki.sobr.se/tiki-index.php?page=Kontroll+av+f%C3%B6rslagrobwe skrev:Jag tror att variabel deadline passar för ADs interna beslut, samtidigt som vi har ett system för fasta deadlines när vi arbetar emot riksdagen. Om det behövs beslut i andra sammanhang med fast deadline, så får vi delegera lämplig makt till ansvariga utförare.
Jag tycker vår nuvarande modell med fast deadline fungerar bra. Att låta utförare ta alla beslut med extern deadline låter inte så direktdemokratiskt. Det ger funktionärer alldeles för stor makt i förhållande till medlemmarna.
robwe skrev:Du nämner ett antal fall där integral sammanräkningen inte verkar fungera. Kan du ge några lite mer detaljerade exempel? Personligen så tror jag att den fungerar om man tar hänsyn till att människor även är anpassliga till det system som används, och lär sig hur de ska agera.
Exempel 1) D (demokratikonstanten) = 7, P (populationen) = 10 milj., F (för) = 6 milj., M (mot) = 1 milj.
Frågan avgörs på två veckor
exempel 2) D = 7, P = 10 milj., F = 2.1 milj., M = 2 milj.
Frågan avgörs på 2 år
exempel 3) D = 7, P = 10 milj., F = 110 000, M = 100 000
frågan avgörs på 20 år.
Samma demokratikonstant och samma population men väldigt olika omröstningstider.
I första exemplet kanske det går lite väl snabbt och det finn risk för att det politiska etablissemanget med många delegeringar kuppar igenom ett förslag som gynnar dem eller stärker deras makt
I andra fallet går det väldigt långsamt och frågan kanske inte alls är relevant 2 år senare trots att man kan tycka att 41% är ett relativt högt valdeltagande i en direktdemokrati och 5 % övervikt för den ena sidan är en någorlunda stabil majoritet (jmfr t ex senaste riksdagsvalet)
I tredje fallet blir omröstningstiden absurd trots att frågan kanske är relveant även om den väcker litet intresse hos allmänheten.
så vilken demokratikonstant är "den rätta" egentligen?
robwe skrev:Om man tar hänsyn till mediebevakningen, så tror jag att många förslag kommer att få stöd i formen av en exponentiell kurva. Ett förslag börjar hos en liten intressegrupp med litet stöd. Men i takt med att det accumulerade stödet växer, så kommer allt fler att upptäcka förslaget genom den mediebevakning som antagligen är beroende på accumulerat stöd. Om förslaget då är bra, så kommer fler ansluta sig till det, varpå det accumulerade stödet börjar växa snabbare. Om man tar hänsyn till dynamiska effekter så tror jag att en enkel integralräkning passar väldigt bra.
Jag tror inte att alla bra förslag kommer att väcka den stora massans intresse på det sättet. Och även jämna omröstningar kan behöva komma till avslut inom rimlig tid. Jag skulle tro att många beslut som tas i riksdagen har ganska små majoriteter bakom sig.
robwe skrev:Det omvända alternativet är om landets alla delegater försöker "kuppa" igenom ett snabbt impopulärt beslut. Även om delegaterna skapar ett massivt momentant stöd som skulle klubba igenom förslaget snabbt, så blir det svårt att förhindra att någon liten vaksam intressegrupp sätter sig på tvären. Dessa köper tid, så att fler motståndare hinner ansluta sig, vilket köper ytterligare tid etc. I värsta fall, om förslaget klubbas igenom, så är det bara för motståndarna att dra igång en allmän informationskampanj och direkt lägga ett motförslag.
Det kan vara farligt att luta sig mot den möjligheten. Det är inte säkert att alla förslag är så reversibla.
[quote="robwe"]Till att börja med så förstår jag inte varför en prioritetsröstning ska behöva ha en deadline alls?[/quote]
Jag håller med. Omvänd dagordning (jag föredrar den termen eftersom för mig "kontinuerlig" innebär ständigt pågående utan slutpunkt - dvs så som vi vill hantera prioröstning) är inte tillämplig i det fallet.
[quote="robwe"]Jag tror inte att någon enskild person ska kalibrera systemet alls, utan att man avgör demokratikonstanten direkt genom en medianomröstning. Alla medborgare får vara med och trycka på gasen, dra i bromsen för systemet.[/quote]
Absolut. Problemet är att jag tror inte att det kommer att räcka med en variabel för att få fram ett önskat beteende hos funktionen. Ytterligare några möjliga variabler att kallibrera är:
• R, representativitet (0..1): Om det är satt till 1 så innebär det att den grupp som röstar ja eller nej i en omröstning kan antas representera hela befolkningen. Om det är satt till 0 så antas resten av befolkningen ha åsiktsfördelningen 50/50 i alla frågor.
• H, halveringtid (0..∞): Hur många dagar det ska ta för det momentana stödet vid en viss tidpunkt att halvera sin inverkan på det ackumulerade stödet. 0 innebär att bara det momentana stödet används.
Ytterligare en nödvändig parameter är bordläggningstid. Annars kommer ju gamla förslag så småningom att flyta upp till ytan och korka igen systemet.
Och för varje ny variabel ökar komplexiteten
[quote="robwe"]Dessutom så tror jag inte alls att delegering ensamt kommer att lösa problemet med att det blir för många förslag för varje enskild att rösta på.[/quote]
Nej, men det finns många andra metoder att begränsa mängden förslag: [url]http://wiki.sobr.se/tiki-index.php?page=Kontroll+av+f%C3%B6rslag[/url]
[quote="robwe"]Jag tror att variabel deadline passar för ADs interna beslut, samtidigt som vi har ett system för fasta deadlines när vi arbetar emot riksdagen. Om det behövs beslut i andra sammanhang med fast deadline, så får vi delegera lämplig makt till ansvariga utförare.[/quote]
Jag tycker vår nuvarande modell med fast deadline fungerar bra. Att låta utförare ta alla beslut med extern deadline låter inte så direktdemokratiskt. Det ger funktionärer alldeles för stor makt i förhållande till medlemmarna.
[quote="robwe"]Du nämner ett antal fall där integral sammanräkningen inte verkar fungera. Kan du ge några lite mer detaljerade exempel? Personligen så tror jag att den fungerar om man tar hänsyn till att människor även är anpassliga till det system som används, och lär sig hur de ska agera.[/quote]
Exempel 1) D (demokratikonstanten) = 7, P (populationen) = 10 milj., F (för) = 6 milj., M (mot) = 1 milj.
Frågan avgörs på två veckor
exempel 2) D = 7, P = 10 milj., F = 2.1 milj., M = 2 milj.
Frågan avgörs på 2 år
exempel 3) D = 7, P = 10 milj., F = 110 000, M = 100 000
frågan avgörs på 20 år.
Samma demokratikonstant och samma population men väldigt olika omröstningstider.
I första exemplet kanske det går lite väl snabbt och det finn risk för att det politiska etablissemanget med många delegeringar kuppar igenom ett förslag som gynnar dem eller stärker deras makt
I andra fallet går det väldigt långsamt och frågan kanske inte alls är relevant 2 år senare trots att man kan tycka att 41% är ett relativt högt valdeltagande i en direktdemokrati och 5 % övervikt för den ena sidan är en någorlunda stabil majoritet (jmfr t ex senaste riksdagsvalet)
I tredje fallet blir omröstningstiden absurd trots att frågan kanske är relveant även om den väcker litet intresse hos allmänheten.
så vilken demokratikonstant är "den rätta" egentligen?
[quote="robwe"]Om man tar hänsyn till mediebevakningen, så tror jag att många förslag kommer att få stöd i formen av en exponentiell kurva. Ett förslag börjar hos en liten intressegrupp med litet stöd. Men i takt med att det accumulerade stödet växer, så kommer allt fler att upptäcka förslaget genom den mediebevakning som antagligen är beroende på accumulerat stöd. Om förslaget då är bra, så kommer fler ansluta sig till det, varpå det accumulerade stödet börjar växa snabbare. Om man tar hänsyn till dynamiska effekter så tror jag att en enkel integralräkning passar väldigt bra.[/quote]
Jag tror inte att alla bra förslag kommer att väcka den stora massans intresse på det sättet. Och även jämna omröstningar kan behöva komma till avslut inom rimlig tid. Jag skulle tro att många beslut som tas i riksdagen har ganska små majoriteter bakom sig.
[quote="robwe"]Det omvända alternativet är om landets alla delegater försöker "kuppa" igenom ett snabbt impopulärt beslut. Även om delegaterna skapar ett massivt momentant stöd som skulle klubba igenom förslaget snabbt, så blir det svårt att förhindra att någon liten vaksam intressegrupp sätter sig på tvären. Dessa köper tid, så att fler motståndare hinner ansluta sig, vilket köper ytterligare tid etc. I värsta fall, om förslaget klubbas igenom, så är det bara för motståndarna att dra igång en allmän informationskampanj och direkt lägga ett motförslag.[/quote]
Det kan vara farligt att luta sig mot den möjligheten. Det är inte säkert att alla förslag är så reversibla.