Jag tycker att det är viktigt att man startar från rätt ände och först och främst funderar över vad ens grafiska material ska symbolisera. Att göra det snyggt kommer i andra hand.
Hmmm... Jag tycker att det är viktigt att det är snyggt, i meningen inte för amatörmässigt, och så att det gör innehållet tilltalande och intresseväckande. Men det är ju innehållet som skall lyftas fram, och förstärkas, av formgivningen. Formgivningen skall inte vara för sin egen skull. Men jag tror att det är just detta hon menar med att det kommer i andra hand att det är snyggt.
Men det är oerhört viktigt att man formger budskapet så att det når så många som möjligt. Formen är viktig här.
En broschyr - och tryckmaterial likväl som hemsida och liknande - ska präglas av partiets grafiska profil. Det är viktigt att bygga en identitet, dels för igenkänning och dels för att bygga förtroende. Du måste övertyga både höger och vänster hjärnhalva för att övertyga människor om din idé... varav det också finnas en tanke med hur man klär sig osv.
Sant. Och denna grafiska profil skall vara den som på bästa sätt hjälper vårt budskap att nå fram så bra som möjligt, till så många som möjligt, och entusiasmerar så mycket som möjligt. Inte bara är "snygg" eller "cool". Snygghet och coolhet i sig är irrelevant.
AD ska inte försöka skapa den hippaste designen - utan den som på det mest trovärdiga sättet bär fram budskapet. Detsamma gäller vilka färger man använder, vilka nyanser det är på färgerna, vad de bilder man väljer förmedlar och så vidare... Fokuset kan inte vara att skapa det snyggaste, häftigaste och mest annorlunda man kan tänka sig.
Sant igen. Men det är inte bara trovärdighet som är viktigt här. Ett trovärdigt men tråkigt formgivet budskap når inte heller fram på det sätt eller i den grad som vi väl alla vill. Det måste också vara intresseväckande, lättillgängligt och engagerande.
Detta borde egentligen ha formulerats för länge sedan, men då Almedalsveckan närmar sig så antar jag att det ändå behövs ett alternativ.
Jo, det hinns inte på långa vägar knådas fram en bra och väl förankrad grafisk profil med alla delar på plats innan Almedalen i år. Tyvärr.
Här får vi prioritera, och då är det viktigast att vi får fram flagga och banderoll(er) som går att använda ett tag, helt enkelt för att dessa är dyrast. Flygblad, knappar etc, och även tröjor, är väl i sammanhanget av mindre betydelse, antar jag.
[quote]Jag tycker att det är viktigt att man startar från rätt ände och först och främst funderar över vad ens grafiska material ska symbolisera. Att göra det snyggt kommer i andra hand.[/quote]
Hmmm... Jag tycker att det är viktigt att det är snyggt, i meningen inte för amatörmässigt, och så att det gör innehållet tilltalande och intresseväckande. Men det är ju innehållet som skall lyftas fram, och förstärkas, av formgivningen. Formgivningen skall inte vara för sin egen skull. Men jag tror att det är just detta hon menar med att det kommer i andra hand att det är snyggt.
Men det är oerhört viktigt att man formger budskapet så att det når så många som möjligt. Formen är viktig här.
[quote]En broschyr - och tryckmaterial likväl som hemsida och liknande - ska präglas av partiets grafiska profil. Det är viktigt att bygga en identitet, dels för igenkänning och dels för att bygga förtroende. Du måste övertyga både höger och vänster hjärnhalva för att övertyga människor om din idé... varav det också finnas en tanke med hur man klär sig osv.[/quote]
Sant. Och denna grafiska profil skall vara den som på bästa sätt hjälper vårt budskap att nå fram så bra som möjligt, till så många som möjligt, och entusiasmerar så mycket som möjligt. Inte bara är "snygg" eller "cool". Snygghet och coolhet i sig är irrelevant.
[quote]AD ska inte försöka skapa den hippaste designen - utan den som på det mest trovärdiga sättet bär fram budskapet. Detsamma gäller vilka färger man använder, vilka nyanser det är på färgerna, vad de bilder man väljer förmedlar och så vidare... Fokuset kan inte vara att skapa det snyggaste, häftigaste och mest annorlunda man kan tänka sig.[/quote]
Sant igen. Men det är inte bara trovärdighet som är viktigt här. Ett trovärdigt men tråkigt formgivet budskap når inte heller fram på det sätt eller i den grad som vi väl alla vill. Det måste också vara intresseväckande, lättillgängligt och engagerande.
[quote]Detta borde egentligen ha formulerats för länge sedan, men då Almedalsveckan närmar sig så antar jag att det ändå behövs ett alternativ.[/quote]
Jo, det hinns inte på långa vägar knådas fram en bra och väl förankrad grafisk profil med alla delar på plats innan Almedalen i år. Tyvärr.
Här får vi prioritera, och då är det viktigast att vi får fram flagga och banderoll(er) som går att använda ett tag, helt enkelt för att dessa är dyrast. Flygblad, knappar etc, och även tröjor, är väl i sammanhanget av mindre betydelse, antar jag.