av rtordon » 2010-07-21 09.26
Fick en välbehövlig putt på axeln av joasi i en annan tråd om att vi behöver diskutera varför vi gillar (eller inte gillar) olika varianter av direktdemokrati. Så därför sticker jag ut hakan och hoppas på många mot- och medhugg. Jag gillar att försöka tänka utanför boxen och att ifrågasätta varifrån mina egna värderingar kommer egentligen, samt om det behöver vara så. Exempelvis i frågan om konsekvenser för folk som bryter mot samhällets normer genom olagliga beteenden (Fänrik Flink) eller väljer att röstskolka från valet i höst, eller att slänga tomma fulölburkar från Tyskland i vanliga hushållsoporna, eller tanka hem en mp3 från nätet utan att betala för det.
Demokrati har för mig inget egenvärde. Det är ett sätt att fatta beslut, en metod att utöva ledning, skulle man kunna uttrycka det. Funnes det andra sätt att leda ett land eller fatta beslut i mindre grupper, som gav ett lika bra, eller bättre resultat, skulle jag föredra det systemet. Frågan är bara hur man mäter vad som är "bra". Är kvaliten på ett beslut bättre om delaktigheten i beslutet involverar så många som möjligt som berörs av det? Eller är det mer utilitaristiskt? Alltså att resultatet av beslutet leder till maxat välbehag och minimerat lidande för så många som möjligt? Tja, för mig är det nog det senare, även om även det är svårt att mäta.
Ofta blir det ju mer pragmatiskt i verkligheten. Jag har (bland annat) ett förflutet som yrkesofficer. Där tillämpade jag demokrati när det fanns tid till det och när jag bedömde att kvalitén på beslutet skulle bli bättre om delaktigheten ökade. Exempelvis om jag hade ett par timmar att förbereda en militär aktion och tillgång till en stab med några experter inom olika områden av betydelse, ja då vore det väl synnerligen puckat att inte använda deras input i ordern för aktionen. Men om jag sprang med ett fyrtiotal soldater under strid och behövde se till att lyckas få så många som möjligt att överleva, då fanns inte möjligheten att förhandla och ta in allas synpunkter på om vi skulle fullfölja eller lyssna på magkänslan och dra därifrån.
Alltså, min grundidé är att om tid finns och beslutets kvalité bedöms gynnas av ökad delaktighet, då ska man använda det. Även i frågor som rör hela landet.
Andra, har jag förstått, gillar demokrati utifrån andra bevekelsegrunder. Exempelvis rättvisa. Att varje människa ska ha samma rätt att få inflytande över ett beslut som andra människor. Då blir det viktigt med valhemlighet, med rösträkning, olika former av majoritetsstyrkor och andra valtekniska frågor. Kan det vara det som ligger bakom det enormt raffinerade valsystemet som Aktiv Demokrati föreslår? Att försöka hitta det ultimat rättvisa beslutsfattandet? Okej, men det är inte självklart att alla har samma utgångspunkter, så vi behöver kanske fundera på mer än bara det rent tekniska valförfarandet? Själv tror jag inte ett smack på rättvisa, jag lutar åt att "rättvisa" är ett sätt att hantera känslan olust utifrån tanken avund. Kallar man något "orättvist" låter det mindre illa än att säga att "jag känner olust för att jag avundas dig".
Fick en välbehövlig putt på axeln av joasi i en annan tråd om att vi behöver diskutera varför vi gillar (eller inte gillar) olika varianter av direktdemokrati. Så därför sticker jag ut hakan och hoppas på många mot- och medhugg. Jag gillar att försöka tänka utanför boxen och att ifrågasätta varifrån mina egna värderingar kommer egentligen, samt om det behöver vara så. Exempelvis i frågan om konsekvenser för folk som bryter mot samhällets normer genom olagliga beteenden (Fänrik Flink) eller väljer att röstskolka från valet i höst, eller att slänga tomma fulölburkar från Tyskland i vanliga hushållsoporna, eller tanka hem en mp3 från nätet utan att betala för det.
Demokrati har för mig inget egenvärde. Det är ett sätt att fatta beslut, en metod att utöva ledning, skulle man kunna uttrycka det. Funnes det andra sätt att leda ett land eller fatta beslut i mindre grupper, som gav ett lika bra, eller bättre resultat, skulle jag föredra det systemet. Frågan är bara hur man mäter vad som är "bra". Är kvaliten på ett beslut bättre om delaktigheten i beslutet involverar så många som möjligt som berörs av det? Eller är det mer utilitaristiskt? Alltså att resultatet av beslutet leder till maxat välbehag och minimerat lidande för så många som möjligt? Tja, för mig är det nog det senare, även om även det är svårt att mäta.
Ofta blir det ju mer pragmatiskt i verkligheten. Jag har (bland annat) ett förflutet som yrkesofficer. Där tillämpade jag demokrati när det fanns tid till det och när jag bedömde att kvalitén på beslutet skulle bli bättre om delaktigheten ökade. Exempelvis om jag hade ett par timmar att förbereda en militär aktion och tillgång till en stab med några experter inom olika områden av betydelse, ja då vore det väl synnerligen puckat att inte använda deras input i ordern för aktionen. Men om jag sprang med ett fyrtiotal soldater under strid och behövde se till att lyckas få så många som möjligt att överleva, då fanns inte möjligheten att förhandla och ta in allas synpunkter på om vi skulle fullfölja eller lyssna på magkänslan och dra därifrån.
Alltså, min grundidé är att om tid finns och beslutets kvalité bedöms gynnas av ökad delaktighet, då ska man använda det. Även i frågor som rör hela landet.
Andra, har jag förstått, gillar demokrati utifrån andra bevekelsegrunder. Exempelvis rättvisa. Att varje människa ska ha samma rätt att få inflytande över ett beslut som andra människor. Då blir det viktigt med valhemlighet, med rösträkning, olika former av majoritetsstyrkor och andra valtekniska frågor. Kan det vara det som ligger bakom det enormt raffinerade valsystemet som Aktiv Demokrati föreslår? Att försöka hitta det ultimat rättvisa beslutsfattandet? Okej, men det är inte självklart att alla har samma utgångspunkter, så vi behöver kanske fundera på mer än bara det rent tekniska valförfarandet? Själv tror jag inte ett smack på rättvisa, jag lutar åt att "rättvisa" är ett sätt att hantera känslan olust utifrån tanken avund. Kallar man något "orättvist" låter det mindre illa än att säga att "jag känner olust för att jag avundas dig".