Hur påverkas vi av den nya grundlagen

För den som inte redan vet det så håller regeringen på att rösta igenom en ny grundlag (utan offentlig debatt ska tilläggas). Hur påverkas vi av detta?
Här är något jag hittade. Börjar etablissemanget bli oroligt för alla småpartier tro?
http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/70/77/84ff1d65.pdf
Här är något jag hittade. Börjar etablissemanget bli oroligt för alla småpartier tro?
5.4 Den fria nomineringsrätten utreds
Regeringens bedömning: En utredning bör ges i uppdrag att överväga
hur de problem som visat sig följa av den fria nomineringsrätten bör
lösas eller begränsas.
Grundlagsutredningens bedömning överensstämmer med
regeringens.
Remissinstanserna lämnar bedömningen utan erinran.
Skälen för regeringens bedömning: Den fria nomineringsrätten har
sedan länge varit en central princip i det svenska valsystemet. Principen
innebär att väljarna har möjlighet att kort tid före ett val bilda ett nytt
parti. För att väljarna ska kunna rösta på det nya partiet ska det enligt
vallagen i varje röstningslokal finnas valsedlar med enbart valbeteckning
(blanka valsedlar) på vilka väljarna kan skriva till partiets beteckning och
dess kandidater. En blank valsedel utan tillskriven partibeteckning är
ogiltig.
Som Grundlagsutredningen har redogjort för har frågan om den fria
nomineringsrätten tidigare varit föremål för omfattande utredningsarbete.
Förslag till krav på obligatorisk förhandsanmälan av partier har lämnats
av bl.a. Folkstyrelsekommittén och Personvalskommittén (SOU 1987:6
respektive SOU 1993:21). I samband med tillkomsten av 1997 års vallag
infördes efter förslag av Nomineringsrätts- och valkretskommittén en
ordning med frivillig anmälan av samtliga kandidater, vilken innebär att
den fria nomineringsrätten numera endast gäller för de partier som har
valt att inte anmäla några kandidater (SOU 1996:66, prop. 1996/97:70).
Den stora fördelen med ett krav på att partier som ska delta i ett allmänt
val ska anmäla detta och samtliga sina kandidater viss tid före valet
är att väljarna på förhand får veta vilka alternativ som presenteras i valet.
En annan fördel är att enstaka röster som enligt gällande ordning avges
under mer eller mindre parodiska partibeteckningar inte längre kommer
att godkännas. En annan konsekvens är att ett effektivt skydd mot s.k.
ofrivilliga kandidaturer uppnås. En inskränkning i den fria nomineringsrätten
genom ett krav på förhandsanmälan innebär emellertid också vissa
Prop. 2009/10:80
97
nackdelar. Det blir med ett sådant krav inte längre möjligt för nya politiska
formationer som bildas under slutet av en valrörelse att göra sig
gällande i valet. Med ett sådant krav försvinner också bl.a. den nuvarande
möjligheten att låta väljarna fritt skriva till kandidater på valsedeln för ett
parti som valt att inte skydda sin partibeteckning.
Utredningen har övervägt om det bör införas inskränkningar i den fria
nomineringsrätten genom krav på olika slag av offentliga valförberedelser
men stannat för att inte föreslå några förändringar av gällande ordning.
Grundlagsutredningen föreslår dock att en ny utredning bör ges i
uppdrag att arbeta vidare med frågan. Regeringen ansluter sig till denna
bedömning. Behovet av förändringar av valsystemet i nu aktuellt hänseende
och sättet på vilket sådana lämpligen bör utformas kräver ingående
analys och noggranna avvägningar mellan motstående intressen.
Regeringen har för avsikt att tillsätta en utredning med uppdrag att överväga
bl.a. denna fråga och de frågor som rör proportionaliteten i valen till
kommunfullmäktige (se närmare avsnitt 5.3.1).