Prioritering i design av reklam
Postat: 2006-06-17 08.40
Med tanke på tråden om att AD skall vara med i TV3 så kom jag på endel grejer...
Jag håller med Jonas om att buskapet skall vara kort och intresseväckande som baksidan av en bok. För det är nästan baksidan (eller framsidan för den delen) av en bok. Innehållet i "boken" är ju hemsidan och då borde reklamens slutgiltiga mål alltid vara att få folk att gå in på våran hemsida.
Jag tycker grafik i stil med animationerna i "Hundra höjdare" skulle sitta fint i vårat fall. Folk har vant sig vid den typen av brättarteknik, den är mycket flexibel och effektfull, och kan göras med små resurser. (Om man är fildelare vill säga. Adobe After Effects)
Man måste inse att partiet i princip är icke existerande nu och kommer först gå igenom olika steg som ett litet community, ett litet parti (under 4%), ett litet parti (över 4%), osv Därför borde vi inte generallisera reklamen till för många grupper utan rikta in oss på de som har lättast att ta till sig en internetbaserad direktdemokratilösning. Dvs Ungdomar och folk som helt har gett upp på den repressentativa demokratin (missnöje).
Spinner man vidare på punkten innan är det viktigare att saker är enkla och fräsha/snygga och inte att saker är formella och vuxna. Så grafik borde mer luta mot http://www.telenor.se och http://www2.piratpartiet.se än mot http://www.folkpartiet.se
(3 enigheten måste vara med, så är det bara.)
Att ha med ansiktet på personer tycker jag är grymt riskabelt om man inte gör det snyggt. Om man som amatörfilmare (som jag antar att vi är) skall ha med talare borde det vara tydligt att man inte sitter i en studio, typ göra pressentationen ute på en gata eller nått så att man förväntar sig lite tattighet, annars blir det bara gisslan video över det hela.) Dessutom måste talaren ha en bra trygg röst eller åtminstonde vara avslappnad. (lite etanol kanske )
Men detta är bara mina åsikter och ingen vetenskap. Jag har inte gått media eller liknande vilket är både bra och dåligt, bra för jag har friheten att hitta på egna ideer och dåligt för jag kan hitta på fel ideer.
Jag håller med Jonas om att buskapet skall vara kort och intresseväckande som baksidan av en bok. För det är nästan baksidan (eller framsidan för den delen) av en bok. Innehållet i "boken" är ju hemsidan och då borde reklamens slutgiltiga mål alltid vara att få folk att gå in på våran hemsida.
Jag tycker grafik i stil med animationerna i "Hundra höjdare" skulle sitta fint i vårat fall. Folk har vant sig vid den typen av brättarteknik, den är mycket flexibel och effektfull, och kan göras med små resurser. (Om man är fildelare vill säga. Adobe After Effects)
Man måste inse att partiet i princip är icke existerande nu och kommer först gå igenom olika steg som ett litet community, ett litet parti (under 4%), ett litet parti (över 4%), osv Därför borde vi inte generallisera reklamen till för många grupper utan rikta in oss på de som har lättast att ta till sig en internetbaserad direktdemokratilösning. Dvs Ungdomar och folk som helt har gett upp på den repressentativa demokratin (missnöje).
Spinner man vidare på punkten innan är det viktigare att saker är enkla och fräsha/snygga och inte att saker är formella och vuxna. Så grafik borde mer luta mot http://www.telenor.se och http://www2.piratpartiet.se än mot http://www.folkpartiet.se
(3 enigheten måste vara med, så är det bara.)
Att ha med ansiktet på personer tycker jag är grymt riskabelt om man inte gör det snyggt. Om man som amatörfilmare (som jag antar att vi är) skall ha med talare borde det vara tydligt att man inte sitter i en studio, typ göra pressentationen ute på en gata eller nått så att man förväntar sig lite tattighet, annars blir det bara gisslan video över det hela.) Dessutom måste talaren ha en bra trygg röst eller åtminstonde vara avslappnad. (lite etanol kanske )
Men detta är bara mina åsikter och ingen vetenskap. Jag har inte gått media eller liknande vilket är både bra och dåligt, bra för jag har friheten att hitta på egna ideer och dåligt för jag kan hitta på fel ideer.