robwe skrev:Varför skulle det vara löjligt att att ta fram siffrorna på 4-5 mha medianomröstning? Varje myndighet/förvaltning får väl presentera sina önskemål tillsammans med en konsekvensanalys för över och underskott, och sedan är det väl bara att folk antingen uppfyller myndigheten önskan, eller ger mer eller mindre pengar. Jag ser inga direkta svårigheter med detta? Eller hur svårt kan det vara?
Varje siffra är kopplad till ett eller flera konkreta förslag till förändring.
Om vi tar ett enklare, och aktuellt, exempel, så kan vi se på ADs egna budget för
2011. Ett budgetförslag skulle kunna vara:
Intäkter:
Medlemsavgifter: 1000 kr
Donationer: 300 kr
Utgifter:
Bankavgifter: 500 kr
Webbutgifter: 500 kr
Medlemshantering: 150 kr
Marginal: 150 kr
Medlemasavgiften höjs till 50 kr. En rutin för att kontrollera medlemmars riktiga uppgivande av namn och personnummer läggs på medlemsansvarig, inkluderande att skicka ett brev till nya medlemmars folkbokförda adress.
Om vi skulle ha en medianomröstning på bara själva inkomsterna och utgifterna så skulle vi kunna få igenom inkomster som inte existerar (om inte medlemsavgiften modifieras motsvarande), eller utgifter som räknar med att vi kan skicka rekommenderade brev för 2 kr styck, osv. Siffrorna bör röstas igenom tillsammans med de andra förslagen.
Ett alternativ till det, i vårt fall, skulle vara att först rösta om kontrollrutin för medlemmar, sedan rösta om medlemsavgift, och därefter rösta igenom budgetposterna.
Att rösta om budgetposterna i % av helheten blir inte heller praktiskt, då flera av posterna är direkt knutna till saker relaterade till fasta summor, såsom att inkomsten av medlemsavgifter är direkt knutet till medlemsavgiften och antalet medlemmar, inte till en andel av inkomsterna som helhet. Medlemshanteringen är likaså knuten till kostnaderna för detta, inte till en andel av utgifterna.
robwe skrev:Jag skulle i alla fall gärna vilja vara med och "ratta" på de där siffrorna om jag fick. Själva principen om att jag får det är i alla fall väldigt viktig för mig
. Sedan så kan man ju som sagt antingen bara följa myndighetens egen önskan, delegera sin röst till en expert etc. om an känner sig osäker på vad allt betyder. I slutändan ligger det ju i myndigheternas intresse att presentera önskemål och konsekvensanalyser på ett så pedagogiskt sätt som möjligt, vilket gör att jag kan förstå vad konsekvensen av olika budgeteringar för en viss post är.
Om det läggs fram kompletta budgetförslag som man kan prioritetsrösta på, där varje förslag inkluderar förutsättningarna för att förslaget skall gå ihop, så är du ändå med och bestämmer. Du har också rätt att lägga till ditt eget kompletta budgetförslag, eventuellt baserat på någon annans med mindre ändringar.
En fara i det fallet kan vara att det skapas stora mängder alternativa budgetar, som blir orimliga att sätta sig in i, då de är på flera hundra sidor var. De som är baserade på varandra kan förvisso visas som varianter genom att visa själva ändringarna i förhållande till ett annat förslag, men det skulle ändå kunna bli ohanterligt många varianter. Det är dock enkelt att sortera förslag på hur mycket stöd de har (t ex av delegater med många delegander) och på samma sätt som i läsarreglerade forum göra att de med måttligt intresse bara behöver läsa de mer populära alternativen, utan att något alternativ tas bort.
rtordon skrev:Om budgetförslaget i sig är på 342 sidor, finns det säkert 3420 sidor motiverande/utredande text nånstans.
Mja, mycket av de 342 sidorna är ju motiveringar och utredningar i sig, även om det förstås finns vidare underlag i bilagorna och utgiftsdokumenten som låg där. Jag anser dock att alla ska ha rätt att formulera ett budgetförslag. De ogenomtänkta eller omotiverade förslagen kommer ju att falla på sig själva.