Budgetomröstningar
Postat: 2010-07-31 11.51
Med anledning av wiki-handboken som håller på att sammanställas på wiki.sobr.se/ så anser jag det vara av visst intresse att diskutera budgetomröstningar som finns omnämnda där.
Den nuvarande texten är:
En budget sammanställs genom en medianomröstning där procentsatser anges för varje budgetområde. Systemet ser till att summan av procentsatser alltid är 100%. Vid beräkning av omröstningsresultatet summeras alla procentsatser för varje budgetområde. Den totala budgeten fördelas sedan mellan alla budgetområden proportionerligt till summorna för varje budgetområde.
Min kritik mot detta system är att det kommer leda till grov taktikröstning. Ur den enskilda medborgarens perspektiv är det naturligtvis bäst att lägga allt sitt budgetkrut på det utgiftsområde där man själv tycker en höjning är mest eftersträvansvärd, så att om man t ex är försvarsvän förordar man 100% av utgifterna på försvaret. Att det inte är en sådan budget man egentligen vill ha spelar mindre roll eftersom andra medborgare kommer se till att försvaret faktiskt inte får 100% av resurserna. I praktiken kommer alltså alla att rösta helt och hållet för ett enskilt utgiftsområde i förhoppningen om att slutresultatet kommer vara ganska jämnt viktat ändå.
Ovanstående förfaringssätt fungerar förstås också, men det kanske inte fungerar så bra. Och det odlar verkligen inte ansvarskänsla hos medborgarna.
Det finns några sätt som man skulle kunna ändra på det föreslagna systemet. Jag är inte helt på det klara med om det blir bättre eller sämre. Ett skulle vara att rösta om varje utgiftsområde för sig. På det viset skulle man åtminstone få mer delaktighet av alla medborgare inom alla utgiftsområden. Men det förhindrar fortfarande inte att man röstar för antingen inga eller oändliga utgifter för att påverka utgiften antingen uppåt eller nedåt. En annan variant är att acceptera att folk röstar enkelspårigt och bara ge möjligheten att rösta för antingen en höjning eller sänkning av det aktuella utgiftsområdet. Själva utgiften höjs eller sänks sedan enligt en på förhand uppgjord omvandlingstabell baserat på hur många som röstat för höjning respektive sänkning.
Men grundfrågan här är kanske mest huruvida det alls behövs några budgetomröstningar? Det traditionella representativa sättet att fastställa en budget är att någon (i praktiken regeringen) lägger en färdig budget som parlamentet sedan röstar igenom. Ett direktdemokratiskt parti kommer för överskådlig tid bara ha att förhålla sig till dessa budgetar som andra partier lägger fram.
Men även senare kan man fråga sig om det verkligen bör ingå i ett direktdemokratiskt partis uppgifter att presentera budgetar? Är inte det egentligen ett arbete för de delegater som är en del av systemet? Den delegat som lägger den bästa budgeten får den också genomförd. Det är inte lika visionärt som kollektivt framtagna budgetar, men det är mycket enklare, och det fungerar bevisligen.
Den nuvarande texten är:
En budget sammanställs genom en medianomröstning där procentsatser anges för varje budgetområde. Systemet ser till att summan av procentsatser alltid är 100%. Vid beräkning av omröstningsresultatet summeras alla procentsatser för varje budgetområde. Den totala budgeten fördelas sedan mellan alla budgetområden proportionerligt till summorna för varje budgetområde.
Min kritik mot detta system är att det kommer leda till grov taktikröstning. Ur den enskilda medborgarens perspektiv är det naturligtvis bäst att lägga allt sitt budgetkrut på det utgiftsområde där man själv tycker en höjning är mest eftersträvansvärd, så att om man t ex är försvarsvän förordar man 100% av utgifterna på försvaret. Att det inte är en sådan budget man egentligen vill ha spelar mindre roll eftersom andra medborgare kommer se till att försvaret faktiskt inte får 100% av resurserna. I praktiken kommer alltså alla att rösta helt och hållet för ett enskilt utgiftsområde i förhoppningen om att slutresultatet kommer vara ganska jämnt viktat ändå.
Ovanstående förfaringssätt fungerar förstås också, men det kanske inte fungerar så bra. Och det odlar verkligen inte ansvarskänsla hos medborgarna.
Det finns några sätt som man skulle kunna ändra på det föreslagna systemet. Jag är inte helt på det klara med om det blir bättre eller sämre. Ett skulle vara att rösta om varje utgiftsområde för sig. På det viset skulle man åtminstone få mer delaktighet av alla medborgare inom alla utgiftsområden. Men det förhindrar fortfarande inte att man röstar för antingen inga eller oändliga utgifter för att påverka utgiften antingen uppåt eller nedåt. En annan variant är att acceptera att folk röstar enkelspårigt och bara ge möjligheten att rösta för antingen en höjning eller sänkning av det aktuella utgiftsområdet. Själva utgiften höjs eller sänks sedan enligt en på förhand uppgjord omvandlingstabell baserat på hur många som röstat för höjning respektive sänkning.
Men grundfrågan här är kanske mest huruvida det alls behövs några budgetomröstningar? Det traditionella representativa sättet att fastställa en budget är att någon (i praktiken regeringen) lägger en färdig budget som parlamentet sedan röstar igenom. Ett direktdemokratiskt parti kommer för överskådlig tid bara ha att förhålla sig till dessa budgetar som andra partier lägger fram.
Men även senare kan man fråga sig om det verkligen bör ingå i ett direktdemokratiskt partis uppgifter att presentera budgetar? Är inte det egentligen ett arbete för de delegater som är en del av systemet? Den delegat som lägger den bästa budgeten får den också genomförd. Det är inte lika visionärt som kollektivt framtagna budgetar, men det är mycket enklare, och det fungerar bevisligen.